Nu utbildas nya mathantverkare på Torsta och Eldrimner

Måndag den 28 augusti startar Eldrimners och Torstas ettåriga yrkeshögskoleutbildning inom mathantverk för tredje gången.

- Det känns väldigt roligt att få träffa alla nya studerande, och det är även roligt att vi har haft så många sökande, säger Liv Ekerwald, utbildningsledare.

Utbildningen Mathantverk; bagare, bär-, frukt- och grönsaksförädlare, charkuterist, mejerist är en ettårig grundutbildning med valbara inriktningar. Den som går utbildningen fördjupar sig branschvis.

Till årets utbildningsomgång har 30 studerande från hela landet tagits in. Utbildningen är kostnadsfri och studiemedelsberättigande. Efter utbildningen kan man starta eget eller arbeta på mathantverksföretag. Torsta AB är huvudman, Eldrimner - Nationellt Resurscentrum för Mathantverk genomför utbildningen som består av både teori och praktik. Precis som tidigare är intresset för att bli bagare störst, men intresset för bär-, frukt- och grönsaksförädling har ökat stort.

Det här är tredje gången som Torsta och Eldrimner genomför Yh-utbildningen tillsammans. Anledningen är att mathantverk är inne i en fortsatt mycket expansiv fas och mathantverksprodukter är starkt efterfrågade på marknaden. Allt fler företag startar inom branschen och många efterfrågar kunnig och utbildad personal.

- Vi ser att de studerande på Yrkeshögskolan är betydligt yngre än de som söker Eldrimners övriga utbildningar och kurser. Det känns som att vi fångat upp en ny målgrupp, säger Liv Ekerwald.

På måndag eftermiddag från 13.30 finns möjlighet att träffa studenter och personal i Eldrimners lokaler på Ösavägen 30 i Ås.

Torsta

Torsta är ett kunskapscentrum i Jämtland som ska tillgodose och utveckla de gröna näringarnas behov av ny kunskap, nya idéer och nya kontakter. Torsta erbjuder utbildningar och kurser för både unga och vuxna som leder till jobb. Torsta arbetar med företags- och landsbygdsutveckling samt erbjuder god mat och konferensmöjligheter i lantlig miljö. Torsta vill bidra till ökad lönsamhet i branschen och vara de gröna näringarnas självklara källa till kunskap. Torsta är ett icke vinstutdelande aktiebolag och bildades 1 juli 2012. Torsta ägs av Regionförbundet Jämtlands län, Jämtlands Gymnasieförbund, LRF, Träutveckling Jämtland AB, Persson Invest, SCA, Norrskog och Svea Skog.

Eldrimner

Sveriges nationella resurscentrum för mathantverk. Eldrimner hjälper mathantverkare i starten och i utvecklingen av företagen, ger råd och stöd, inspirerar och förmedlar kunskap. Hos Eldrimner är företagarna med och formar verksamheten.