​Gratis sightseeing i Stockholm för alla grundskolor i landet

- Vi har en stor efterfrågan från skolklasser för sightseeingturer i Stockholm men det är tydligt att deras budget är begränsad. Nu under vinterhalvåret är våra bussar sällan fullsatta och genom att erbjuda gratis turer hoppas vi kunna bidra till en rolig och lärorik skolresa, säger Micha Gottfarb som är ansvarig på Stockholm Red Buses.

Från och med den 12 januari får alla skolklasser i hela landet åka gratis sightseeingbuss, men  efter påskhelgen ökar turistströmmen till Stockholm och då upphör erbjudandet.

- Från påsk fylls bussarna av turister igen och då har vi inte längre möjlighet att ta emot skolklasser utan kostnad. Men om projekt Skolbussen blir populärt bland elever och lärare kommer vi troligen att återuppta det igen i höst, säger Micha Gottfarb.

Antalet klassresor till Stockholm och Göteborg minskade kraftigt efter 2005, enligt siffror från Rese- och TuristDataBasen. Det här kopplas till förändringar i skollagen och en osäkerhet kring om skolan har rätt att ta betalt av barnens föräldrar för resorna. Hans Remvig på företaget RESURS ,som står bakom Rese- och TuristDataBasen, uppger att skolresorna har tagit fart igen på senare år, i takt med att eleverna blivit duktigare på att själva samla in pengar med olika typer av försäljning, men att de inte ligger på samma nivå som tidigare.

- Gratis sightseeing för hela klassen är ett bra tillskott till en begränsad reskassa. Samtidigt vet jag att många som gör en minnesvärd resa som barn gärna återvänder som vuxna och tar med sig sina egna barn. Därför tycker jag att Stockholm Red Buses initiativ är bra, säger Hans Remvig.

Sammanräknat under hela perioden 12 januari till 30 mars kan 160 skolklasser åka gratis, vilket motsvarar närmare 5000 lärare och elever. Bokning sker via en kampanjsida på Facebook eller via mejl.

Red Sightseeing är en av Stockholms största sightseeing-arrangörer. Ombord på bussarna finns hörlurar med information om sevärdheterna på tio olika språk. Bussresan tar ungefär 1,5 timme och fungerar som en rullande lektion för alla med intresse för Stockholm och Sveriges historia. Det är en fantastisk aktivitet som är både kul och lärorik för skolklasser i alla åldrar.

Intresserade lärare är välkomna att mejla oss på skolbussen@redsightseeing.com eller besöka vår kampanjsida www.facebook.com/skolbussen

Kontakt:
Micha Gottfarb
VD, Stockholm Info
tfn: 070-935 53 93
e-post: micha@stockholminfo.com

• turistföretag
  • turism
  • stockholm visitor center
  • stockholm info
  • sightseeing
  • skolresor
  • skolresa

• Stockholm

Stockholm Info etablerades 2011 och är Sveriges första privata företag med turistinformationer. Våra turistinformationer finns i Gallerian, på Stockholms Centralstation och på Västerlånggatan i Gamla Stan. Vi kör också Stockholm Red Buses och Red Boats.

Micha Gottfarb

Presskontakt CEO Touristry Group 070-935 5393