Lokala aktörer går ihop för att utveckla skärgårdstrafiken!

Utö Rederi, Blidösundsbolaget och Stockholm Info går samman i ett anbud på driften av Waxholmsbolagets skärgårdstrafik!

Vi är väldigt glada över att kunna presentera ett så pass starkt lokalt alternativ för driften av skärgårdstrafiken. Det är ett otroligt viktigt uppdrag där det ställs väldigt hårda krav på att både tillgodose en för skärgårdsbefolkningen nödvändig länk till fastlandet och samtidigt tillmötesgå den stora skara fritidsresenärer som besöker vår vackra skärgård under sommarmånaderna. Trafiken är även helt avgörande för de företagare som verkar i och för skärgården, däribland oss själva säger Mattias Johansson, VD på Stockholm Info AB.

Det gemensamma bolaget lägger anbud på driften av trafiken i mellanskärgården och på driften av Djurgårdsfärjorna. De norra och södra delarna trafikeras idag av Blidösundsbolaget respektive Utö Rederi som även lägger anbud på fortsatt drift av dessa respektive områden.

Tack vare att vi går ihop och gör gemensam sak hoppas vi nu få möjlighet att ta med oss den kunskap och den tradition vi samlat på oss genom att bedriva skärgårdstrafik under de senaste hundra åren säger Göran Ahlqvist, VD på Blidösundsbolaget AB.

Upphandlingen av skärgårdstrafiken är ett omfattande uppdrag som kan komma att löpa över 15 år. Mellersta skärgården tillsammans med Djurgårdsfärjorna omfattar årligen mer än 45 000 tidtabellstimmar.

I och med denna konstellation får vi ut maximala resurser från de tre medverkande parterna och tillsammans har vi en oslagbar kombination av tradition, kompetens, kunskap och kapital som säkerställer en fortsatt drift av en skärgårdstrafik i världsklass säger Gustaf Myrsten, VD på Utö Rederi AB.

Genom ett nära samarbete med berörda kommuner och de olika skärgårdsföreningarna t.ex. föreningen Öppen Skärgård, med närmare 300 skärgårdsföretagare inom besöksnäringen som medlemmar, hoppas bolaget kunna utveckla och effektivisera skärgårdstrafiken.

Samverkan i skärgården är grunden för att skapa en livskraftig skärgård året om. Det gläder oss mycket att våra medlemmar Blidösundsbolaget, Utö Rederi och Stockholm Info har hittat detta samarbete som även kommer att kunna inkludera de mindre rederierna i skärgården. Tillsammans har de en stor skärgårdskunskap med många års erfarenhet vilket behövs för att förstå de behov av skärgårdstrafik som de fastboende och skärgårdsföretagen behöver för att leva och verka året om säger Bisse Alm, VD på Öppen Skärgård.

­­­

________________________________________________________

Blidösundsbolaget AB är ett av skärgårdens största rederier med både linjetrafik, nöjestrafik och charter. Rederiet äger idag fem egna fartyg och opererar ytterligare åtta fartyg åt Waxholmsbolaget. Bland dessa fartyg finns moderna linjefartyg, charterfartyg, Djurgårdsfärjor och tre ångbåtar.
Bolaget är ett helägt dotterbolag till Ångfartygsaktiebolaget Stockholm-Blidösund vars historia går 100 år tillbaka i tiden.

Stockholm Info AB driver Stockholms första privata turistinformationer belägna i Gallerian Hamngatan, på Stockholms Centralstation, och på Västerlånggatan i Gamla Stan. Stockholm Infos mål är att genom närvaro på strategiskt utvalda platser ge besökarna snabb och bra information om Stockholm samtidigt som näringslivet i Stockholm får en plattform för kommunikation med turisterna, vilka är en av de mest kraftigt växande målgrupperna i Sverige.
Stockholm Info ger även ut Stockholms största besökskarta Welcome To Stockholm Map med en upplaga på cirka 2 miljoner exemplar.
Dotterbolaget Red City Buses AB driver Sightseeingbussverksamhet under varumärket Stockholm Red Buses.

Utö Rederi AB bedriver passagerartrafik mellan Årsta Havsbad och Utö sedan 1969. Flottan består av 5 egna fartyg och bolaget har sedan år 2000 drivit trafik i södra skärgården i samarbete med Waxholmsbolaget. C:a 240.000 passagerare varje år.

För mer information om respektive bolag kontakta:

Blidösundsbolaget AB

Göran Ahlqvist
goran.ahlqvist@blidosundsbolaget.se

www.blidosundsbolaget.se

Stockholm Info AB
Mattias Johansson

mattias@stockholminfo.se

www.stockholminfo.se

Utö Rederi AB
Gustaf Myrsten

gustaf.myrsten@tele2.se

www.utorederi.se

• Kollektivtrafik

• sl
  • tidtabeller
  • transport
  • skärgårdsbåt
  • skärgården

• Stockholm

Stockholm Info operates tourist informations in some of the by tourists most frequently visited areas of Stockholm such as The Central Station, Gallerian Shopping Mall and popular Västerlånggatan in the Old Town.

Micha Gottfarb

Presskontakt CEO Touristry Group 070-935 5393