STOCKHOLMS STÖRSTA BESÖKSKARTA FÖRVÄRVAS AV STOCKHOLM INFO AB.

Stockholms största besökskarta - Welcome to Stockholm Map - förvärvas av Stockholm Info AB. Welcome to Stockholm Map är sedan 1994 den ledande besökskartan i Stock- holm med en årlig RS-kontrollerad upplaga på ca 1,9 miljoner ex. Kartan är ett viktigt hjälpmedel för hotell- och turistbyråpersonal samt för alla som jobbar med service mot tillfälliga besökare.

För annonsörerna är kartan en kostnadseffektiv mediakanal för att hamna ”top of mind” hos konsumtionstörstande Stockholmsbesökare. Kartan är gratis för turisten och distribu- eras på hotell, turistinformationer, kryssningsfartyg, flygplatser, hamnar, tågstationer,
och på många andra strategiska platser runt om i Sverige.

Stockholm Info AB är en snabbt växande privat turistinformation som finns i Gallerian Hamngatan, på Centralstation (stora hallen), och på Västerlånggatan, Gamla Stan. Stockholm Info får inga kommunala bidrag för sin verksamhet utan är helt finansierat av näringslivet i Stockholm. Tanken är att genom närvaro på strategiskt utvalda platser ge besökarna snabb och bra information om Stockholm och samtidigt ge näringslivet

i Stockholm en plattform för kommunikation med turisterna vilka är en av de mest kraftigt växande målgrupperna i Sverige.

”Efter att under 2011 samtalat med många tusentals Stockholmsbesökare i turist- informationerna, så kunde vi konstatera att 90% av de turister som kom till oss använde Welcome to Stockholm Map. Turisterna använde kartan och dess annonser som ett verk- tyg under hela deras Stockholmsvistelse. Vi insåg snabbt vilken enorm påverkan kartan hade på turistens beteende. Vi inledde under 2011 ett framgångsrikt samarbete med Lars Dolk (VD Welcome To Stockholm Media AB, utgivare av Welcome to Stockholm Map) som nu resulterat i ett samgående. Detta samgående kommer att göra att Welcome to Stockholm Map blir en ännu bättre och starkare produkt under åren

som kommer”
Mattias Johansson, VD Stockholm Info

”För våra samarbetspartners innebär detta samgående möjlighet till fler heltäckande medialösningar för att nå turisterna vilket många av våra kunder efterfrågar”, säger Lars Dolk som även fortsättningsvis ansvarar för annonsförsäljning samt distribution.

Turisterna är en allt viktigare målgrupp, men de är svåra att nå med traditionell annons- ering som TV, Radio och Dagspress. Turismen i Sverige omsätter mer än fyra gånger
så mycket som julhandeln (källa: Tillväxtverket). Stockholm Info har kunskapen och kanalerna för att nå denna viktiga och ständigt växande målgrupp.

Vid frågor kontakta:

Mattias Johansson VD, Stockholm Info AB, 070-783 75 20, mattias@stockholminfo.se Lars Dolk VD, Welcome to Stockholm Media AB,08-28 95 00, lars@stockholmmap.se

• Stockholm

Stockholm Info operates tourist informations in some of the by tourists most frequently visited areas of Stockholm such as The Central Station, Gallerian Shopping Mall and popular Västerlånggatan in the Old Town.

Micha Gottfarb

Presskontakt CEO Touristry Group 070-935 5393