Kerstin delar ut 5000 bindor gratis till arbetsplatser

Bli inte förvånad om det kommit ett paket med bindor till din arbetsplats eller om du hittar dem gratis på ett hotell du besöker. Det är i så fall Kerstin Kristensen från KvinnofridsAkademin som varit framme.

Bindorna delas ut gratis och varje binda är märkt med ett budskap:
-----------------------------------------------

Är du utsatt för våld?
Känner du dig otrygg i din relation?

Are you exposed to violence?
Are you afraid of your partner?

Information om Stöd
Information about support
www.unizon.se

I samarbete med KvinnofridsAkademin
--------------------------------------------------

Syftet är att uppmärksamma Våld i Nära Relation och hur det påverkar den enskilde på arbetsplatsen.
- Kan vi få en kvinna att ta hjälp och lämna en osund relation så är vi nöjda med kampanjen, säger Kerstin Kristensen.

Nu finns en certifiering för arbetsplatsen som kan säkerställa att det finns kunskap och rutiner för att ge stöd till de som är utsatta för våld i hemmet samt de som utövar våld i hemmet.

Våld i nära relation är så vanligt att de flesta chefer har en medarbetare, som antingen är utsatt för våld, har erfarenheter av våld eller tvärtom utsätter någon för våld eller har utsatt någon för våld. Tecknen kan vara uppenbara men det är ändå svårt att fråga. Ibland är det signaler som är otydliga och svåra att greppa.
Många vet inte hur de ska ta tag i situationen på ett konstruktivt sätt. De flesta arbetsplatser saknar en handlingsberedskap om vad som bör göras vid misstanke om att en medarbetare/kollega är utsatt för våld i vardagen.

Tovoy Solutions AB

PR & Kommunikation