20 miljoner Toyota levererade i Europa

Toyota passerade idag den 20 miljonte kunden i Europa genom att leverera en  Toyota Verso till en kund i Spanien. Med vid ceremonin var Miguel Fonseca vVD för Toyota i Euorpa och Orhan Özer VD för Toyotas fabrik i Turkiet, en av Toyotas nio fabriker i Europa och den fabrik som tillverkar Verso här i Europa.

I februari 2000, 37 år efter det att den första Toyotan kom till Europa, levererades den 10 miljonte bilen.  Det innebär att det bara tog 10 år att leverera ytterligare 10 miljoner bilar.

Toyota har investerat drygt en miljard kronor i Verso-fabriken som sysselsätter 3 000 personer. Totalt uppgår Toyotas investeringar i Europa till mer än 70 miljarder och sysselsätter ca 94 000 personer.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2009 i Sverige är 133,8 g CO2/km, prognos 2010 under 130 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• verso