50 års-jubilerande Toyota öppnar ny anläggning i Norrtälje

Efter 11 månaders förberedelser, sprängningsarbeten och byggande står nu en helt ny bilanläggning premiärklar i Norrtälje. Det är Börje Johansson Bil AB som nu öppnar upp en nybyggd fullserviceanläggning för Toyota på Storstensvägen i Norrtälje.

Familjeföretaget som redan har en Toyota-anläggning i Åkersberga startades 1973 av Börje Johansson och drivs nu av sönerna Björn och Peter.

Den nya bilanläggningen är 2000 m2 och rymmer bilutställning, service- och plåtverkstad. Totalt sysselsätter företaget 42 personer varav 15 i Norrtälje. Av dessa är 11 nyanställda från Norrtälje med omnejd. Bröderna är måna om att bevara familjekänslan i företaget, det gäller både bland personal och när de träffar sina kunder.

- Många företag har en tendens att tappa bort det vi själva tycker är så viktigt när vi är kunder, nämligen känslan av att möta någon verkligen bryr sig om, säger Björn som är VD. Öppnandet på Storstensvägen sker samtidigt som det var 50 år sedan den första årsmodellen av Toyota kom till Sverige. Jubileet uppmärksammas med specialutrustade modeller som alla finns på plats när anläggningen i Norrtälje nu officiellt öppnar. Jörgen Wedefelt som är försäljningsdirektör på Toyota Sweden AB var på plats vid öppningsceremonin.

- Att värna om våra kunder är avgörande för vår framgång. Att Börje Johansson Bil i flera år intagit en topposition i TNO Sifos kundundersökning bland bilåterförsäljare i Stockholmsregionen gör etableringen i Norrtälje väldigt betydelsefull och intressant för oss, säger Jörgen Wedefelt.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.