Allt om uppgraderade Lexus CT 200h – snålare, tajtare och tystare

Nu släpper Lexus fler detaljer om den förnyade premiumkompaktmodellen CT 200h, som får premiär i Europa under första kvartalet 2014. Förutom den nya fronten med Lexus karaktäristiska spindelgrill och en ny mer distinkt bakre stötfångare har CT 200h fått det redan tidigare låga CO2-utsläppet sänkt till endast 82 g/km. Till det kommer bland annat en uppgraderad hjulupphängning och ytterligare sänkt ljudnivå inne i kupén som tillsammans ger ännu bättre komfort.

Exteriört märks den ikoniska ”spindelgrillen”, där centrum flyttats fram och ger en tredimensionell effekt. Fronten är också visuellt bredare med en lägre tyngdpunkt. Baktill har bilen en mer horisontell formgivning med tydliga L-formade reflexhus som ramar in en diffuser.

Det tidigare klassledande låga koldiodutsläppet på 87 g/km (med 15-tumshjul) har sänkts med närmare 6 procent till 82 g/km. Med 16-tumshjul är CO2-utsläppet nu 88 g/km, mot tidigare 92 g/km.

Köregenskaperna har blivit ännu tajtare, tack vare fler svetspunkter och ökad användning av limning, vilket gett en mer vridstyv kaross. Det har också möjliggjort en uppgradering av fjädring och hjulupphängning utan att åkkomforten försämrats. Växellådan har dessutom mappats om för en mer inspirerande körupplevelse. Sammanlagt innebär förändringarna att ljudnivån inne i kupén har sänkts ytterligare.

Invändigt har CT 200h förnyats på en rad punkter med ytterligare ökad komfort och högre utrustningsnivå. Bildskärmarna har t ex uppgraderats och fått fler funktioner, bland annat backkamera. Ljudsystemet har dessutom bilvärldens första bambuhögtalare (!). Materialvalen interiört har också uppgraderats för att ge en bättre visuell och taktil känsla.

Lexus CT 200h finns även i ett F Sport-utförande, som nu skiljer sig tydligare från de övriga versionerna. Den har t ex samma aggressiva mesh-mönster i grillen som övriga Lexus F Sport-modeller, en exklusiv takspoiler och 17-tums F Sport-fälgar. Invändigt märks bland annat perforerad läderratt och växelväljare i läder.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 5,7 miljoner hybrider. Toyota har 23 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.