Aygo – radikalt omtänkt bil till Konstfacks vårutställning

När Vårutställningen 2015 slår upp portarna på Konstfack i Stockholm den 13 maj är det inte bara studenternas examensarbeten och sättet att presentera dem som väcker uppmärksam­het. I år kompletteras utställningen med Toyotas särpräglade stadsbil Aygo, som på mot­svarande sätt utmanar det konventionella.

På Vårutställningen 2015 ställs olika typer av studentarbeten – konst, konsthantverk och visuell kommu­nikation – slumpartat bredvid varandra, sida vid sida. Genom ett radikalt omtänkande utmanas besökarna att tänka till och tänka om.

På samma sätt utmanar vårutställningens Toyota Aygo de gängse normerna för hur en bil ska se ut. Den har en uppseendeväckande design, där bland annat redan den framträdande x-formade grillen skickar signaler om en bil som inte försvinner i mängden.

– Konst och kommers hänger så tydligt ihop i dagens samhälle. Vi valde Toyota Aygo, eftersom den så väl visar hur man kan arbeta med ett kreativt skapande och vara nyskapande på ett sätt som också fungerar på den kommersiella marknaden, säger Ikko Yokoyama som är utställningsansvarig på Konstfack för Vårutställningen 2015.

Toyota Aygo är en knappt 3,5 meter lång bil, som kännetecknas av en extrovert och lekfull design. Formspråket kallas ”J-Playful” och har tagit avstamp i den japanska ungdomskulturen med dess känsla för starka och självständiga former. Till skillnad från andra småbilar på marknaden går det att på ett enkelt sätt anpassa utseendet efter eget tycke och smak och individualisera bilen både exteriört och interiört.

• aygo

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.