Backkamera redan standard i de flesta nya Toyota-bilarna

Trafikverket vill höja säkerheten vid backning med hjälp av backvarningssystem på bilarna. Backkamera – som gör det möjligt att upptäcka t ex små barn som är dolda bakom bilen – är numera standard på de allra flesta av de nya Toyota-modeller som säljs i Sverige, från Yaris och uppåt. Omkring 90 procent av de nya Toyota-bilar som säljs under 2012 kommer att vara utrustade med backkamera.

Backkamera är standard redan i basversionen av multimediasystemet Toyota Touch och behöver alltså inte beställas som extra tillbehör. Toyota Touch-systemet finns i dag i de flesta volym-modell- erna i Toyotas modellprogram – som Yaris, Verso S, Verso, Prius, Avensis och RAV4. Det blir också standard i kommande modeller, som t ex Prius+ och Yaris Hybrid. Undantaget är de enklaste utförandena av respektive modell, vilka står för endast en liten andel av försäljningen.

I fjol omkom åtta människor i Sverige i backningsolyckor. Trafikverket rekommenderar svenska bil- köpare att skaffa backvarningssystem när de köper ny bil. I USA finns ett lagförslag om att alla nya personbilar ska vara utrustade med backkamera.

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet.
Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/ km.
Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• aygo
  • prius