Bilderna på Lexus nya sportkupé RC och crossoverkonceptet LF-NX

Nu släpper Lexus fler bilder på världsnyheterna från Tokyo Motor Show: Nya sportkupén Lexus RC och det uppmärksammade crossover-konceptet LF-NX Turbo.

Lexus RC är en kompakt och slank tvådörrars sportkupé med en distinkt design som tar Lexus tydliga formspråk ytterligare ett steg. En mycket tydlig tolkning av den ikoniska ”spindelgrillen”, triangelformade stråkastare och en Lexus-karaktäristisk L-form på bakljusen är några av designelementen. Motorerna är en 3,5-liters V6 bensinmotor alternativt en hybriddrivlina med elmotor och en 2,5-liters bensinmotor.

Crossover-konceptet LF-NX Turbo, med en helt ny 2,0-liters turbomotor, kompletterar den hybridversion som visades på Frankfurtmässan tidigare i år. Den radikala designen, med ett kraftfullt och uttrycksfullt linjespel, har på turbomodellen kompletterats med bland annat en kraftfull frontspoiler och flera andra unika designelement.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 5,7 miljoner hybrider. Toyota har 23 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• koncept
  • lexus