Bilia blir ny ägare till Toyotas återförsäljare i Malmö, Lund och Trelleborg

Toyotas återförsäljarverksamhet i Malmö, Lund och Trelleborg övertas nu av bilkedjan Bilia AB. Tillträde blir den 1 mars 2014 och affären förutsätter godkännande av Konkurrensverket.

Toyota Sweden Holding AB har under en tid fört diskussioner med Bilia AB om ett förvärv av
Toyota Center Malmö AB. De tre anläggningarna i Malmö, Lund och Trelleborg är fullserviceanläggningar med försäljning av nya och begagnade bilar, verkstad och reservdelar. Företaget har drygt ett 80-tal anställda i verksamheten som även efter förvärvet kommer att bedrivas märkesexklusivt för Toyota.

– I Bilia har vi hittat en stark och framgångsrikt partner som delar vårt starka kundfokus och som har goda möjligheter att ytterligare utveckla verksamheten i regionen. Det här är mycket positivt för våra Toyotakunder, säger André Schmidt, som är vd för Toyota Sweden AB.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat mer än 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden AB, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.