BMW och Toyota i forskningssamarbete kring miljövänlig teknik

BMW Group levererar 1,6- och 2,0-liters bränslesnåla dieselmotorer till Toyota Motor Europe.

BMW Group och Toyota Motor Corporation meddelar att de både företagen idag har tecknat en avsiktsförklaring – Memorandum of Understanding – om ett samarbete på medel­lång till lång sikt kring nästa generation miljövänlig teknik.

Enligt avsiktsförklaringen har de båda företagen enats om ett forskningssamarbete inom området för nästa generation litiumjonbatterier. De har också kommit överens om att identifiera och diskutera andra möjliga samarbetsprojekt.

Dessutom har Toyotas europeiska dotterbolag TME och BMW ingått ett avtal enligt vilket BMW ska förse TME med 1,6- och 2,0-liters dieselmotorer, med början 2014. Motorerna ska användas i vissa Toyota-tillverkade fordon som är tänkta att för den europeiska marknaden. Genom detta avtal ska Toyota kunna utöka sitt europeiska modellutbud och försäljning av bränsleeffektiva, dieseldrivna fordon med låga CO2-utsläpp.

I samband med tillkännagivandet sade BMW AGs styrelseordförande Norbert Reithofer: "Toyota är den ledande leverantören av serietillverkad miljövänlig teknik i volymsegmentet och BMW Group är den mest innovativa och hållbara tillverkaren av premiumbilar. Tillsammans ska vi vidareutveckla miljövänlig teknik och öka vårt innovativa ledarskap inom våra respektive segment. Leveranserna av våra bränslesnåla och dynamiska dieselmotorer till Toyota utgör ytterligare ett viktigt steg i den planerade expansionen av vår försäljning av motorer och drivlinor”.

Från Toyota Motor Corporation säger vd Akio Toyoda: "Det är med stor glädje och förväntan som vi inleder detta samarbete med BMW, ett företag med sin egen kultur och historia från många år av biltillverkning i Europa, och också ett företag som gör bilar som är roliga att köra. Med ambitionen att bidra till att främja utvecklingen inom bilindustrin och samhället kommer båda företagen att ta med sig sin breda kompetens – med början i det som rör miljöteknik – och göra ännu bättre bilar”.

För ytterligare information kontakta:
Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,56 miljoner bilar 2010 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2010 uppgick till 690 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 16 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2010 i Sverige är 131,4 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns fem modeller varav fyra med hybridteknik.

• personer
  • teknik