Chika Kako – Toyotas första kvinnliga chefskonstruktör

Kvinnorna har länge lyst med sin frånvaro på uppsatta chefsposter inom bilindustrin. Chika Kako är dock ett undantag. Hon är sedan snart två år tillbaka chefskonstruktör på Toyota, den första kvinnliga höga chefen i företagets historia. Hon har det yttersta ansvaret för all teknik, konstruktion och design av den senaste versionen av Lexus CT 200h.

Fram till nu har det funnits mycket få kvinnor i högre positioner inom Toyota-koncernen. Chika Kako är den första kvinnan i föreaget som har utsetts till chefskonstruktör sedan företaget grundades 1937.

Chika Kako är materialteknikingenjör och kom till Toyota 1989, ett år då endast fem av 350 ny­anställda ingenjörer var kvinnor. 2001 flyttade hon till Europa som den första kvinnan inom Toyota som arbetade med forskning och utveckling utanför Japan. Sedan 2004 bor hon åter i Japan, där hon började arbeta med Lexus, så småningom som assisterande chefsutvecklare. Som Toyotas första kvinnliga chefskonstruktör har hon nu lett det utvecklingsteam med över 1 400 medarbetare, som tagit fram den senaste premiumkompakthybriden Lexus CT 200h.

Chika Kako vill med Lexus CT200h väcka intresset hos potentiella köpare, såväl exteriört, interiört som upplevelsemässigt samt skapa en känsla av stolthet hos den som köpt bilen. Hennes målsättning är att skapa ”en cool känsla med varm atmosfär” där hennes tidigare arbete med att utveckla upplevelsen av interiören i bilar kommer väl till pass.

Privat gillar hon sportiga bilar, men menar att sportighet och körglädje går att bygga in i mer vanliga bilar också, eftersom körglädje kan som bekant betyda olika saker för olika personer.

Vid sidan av att testa egenskaperna hos de bilar Chika Kako jobbar med och har utvecklat en passion för drifting, vilket hon gärna praktiserar på Toyotas tävlingsbana Fuji Speedway.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

• lexus

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.