Första hybridbilen som vinner biltävling

För första gången har nu en hybridbil vunnit en tävling mot konventionella tävlingsbilar. Det var en Toyota Supra HV-R med bensin/el-hybriddrift, som nyligen blev totalvinnare i det japanska Tokashi 24-Hour Race. Den vinnande tävlingsbilen bygger på den legendariska Toyota Supra GT, som används i den japanska Super GT-serien. Den har byggts om och utrustats med ett hybridsystem som specialutvecklats för racing. För att förbättra dels hybridsystemets effektivitet, dels förmågan att återvinna energi, används två speciella tekniker: Tre elmotorer: Ett fyrhjuls driv- och återladdningssystem, med två mindre elmotorer om 10 kW inbyggda i respektive framhjul samt en större elmotor på 150 kW monterad på bakaxeln. Tack vare detta arrangemang kunde bilen återvinna mycket av den energi som genererades vid snabba fartminskningar och inbromsningar från hög hastighet. Specialutvecklad kondensator: Eftersom racing innefattar upprepade accelerationer och inbromsningar under toppbelastning användes ett system med snabbladdande kondensator istället för uppladdningsbara batterier. Framgångarna med den hybriddrivna Supran följer på förra årets deltagande i Tokashi 24-Hour Race, då Toyota som första biltillverkare tävlade med en hybridbil. Det var en Lexus GS450h, som kom i mål på 17:e plats sammanlagt. Genom att tävla med hybridbilar i olika biltävlingar, söker Toyotas tekniker hitta lösningar som gör hybridsystemen effektivare och lättare. Mycket av erfarenheterna från fjolårets tävling användes för att utveckla hybridtekniken ytterligare. ------------- Fakta om Toyota Supra HV-R Bensinmotor: Modifierad Super GT version 3UZ-FE på 4 480 cm3 Max effekt: 480 hk vid 6 800 varv/min Max vridmoment: 510 Nm vid 5 600 varv/min Elmotorer: Främre motorer: 10 kW i2 (in-wheel motor) Bakre motor: 150 kW Bilens vikt 1 080 kg För ytterligare information kontakta: Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00 Toyota fick FN: s miljöpris 1999 och Göteborgs stads internationella miljöpris 2006. Alla 67 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota översteg 300 000 2006 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Total produktion 2006, över 9 miljoner. Toyota instiftade sin första miljökommitté i slutet av 1960-talet för att få med miljöfrågorna i det långsiktiga utvecklingsarbetet. Vid samma tidpunkt stod den första hybridprototypen klar för utvärdering. Serietillverkningen startade 1997, samtliga Toyotas personbilsmodeller är miljödeklarerade.