Innovativt Toyota visar framtiden på bilsalongen i Paris

En bilvärld i förändring, ett Toyota i förändring och nya modeller för en ny tid. På bilsalongen i Paris visar Toyota hur företaget anpassar sig för framtiden – och förbereder för fortsatt tillväxt. Dessutom europeisk premiär för nya RAV4 och världspremiär för nya Corolla Touring Sports.

Hela bilindustrin befinner sig i den största omställningen på hundra år och Toyota ställer själva om från att vara ett renodlat bilföretag till en innovativ mobilitetsleverantör som ger bättre mobilitet – åt alla.
Därför kommer Toyota till bilsalongen i Paris med en helt ny monter för att bättre kunna visa och demonstrera den enorma omställningen som sker. Med tre separata ytor lyfts särskilt tre områden fram för framtiden. Ett är Start Your Impossible-område helt dedikerat åt nya mobilitetsösningar och framtida innovationer. Det andra området berättar om Toyotas deltagande och framgångar inom motorsporten med Toyota GAZOO Racing och i det tredje ryms företagets nya modeller, alla med ett starkt och tydligt fokus på den självladdande elhybrid-tekniken.

Nya approach till presskonferensen

För bättre tillgänglighet och flexibilitet har Toyota också valt att ersätta den traditionella presskonferensen på mässan med en helt ny i digitalt format – tillgänglig när som helst, var som helst. Den nya digitala presentationen kan ses såväl i montern som på nätet, oavsett om tittaren befinner sig på bilmässan eller någon annanstans i världen.

Den digitala presskonferensen inleds med en kort introduktion från Dr. Johan van Zyl, president och vd för Toyota Motor Europe, följt av interaktiva moduler med information om respektive budskap och bilmodell.

Målet med den nya presskonferensen är att ge media, oavsett om de är på plats eller inte, större flexibilitet och bättre möjligheter att ta del av Toyotas presskonferens när de själva kan. Den kommer finnas tillgänglig via webbsajten: http://parisms.toyota-euorpe.com såväl som på YouTube-kanalen för Toyota Motor Europe.

Nya modeller för en ny tid

Paris-salongen blir också en viktig scen för två av Toyotas just nu allra viktigaste tekniker: Hybrid-drivlinan och den nya plattformen Toyota New Global Architechure (TNGA).
I mer än 20 år har Toyota utvecklat, förbättrat och demokratiserat de självladdande elhybriderna och företaget har sedan första generationen Prius lanserades 1997 sålt över 12 miljoner elhybrider. Därför kommer också endast elhybrid-bilar att finnas utställda i Paris, från Yaris till den allra senaste generationens Corolla, RAV4 och Camry.

Toyota New Global Architecture (TNGA) står som bas för företagets nya produkter och drivlinor, men det är också mer än en plattform. TNGA är en utvecklings- och designfilosofi som ger maximal effektivitet och flexibilitet samtidigt som den förbättrar köregenskaperna för mer och tydligare karaktär i utseende såväl interiört som exteriört.

Både baserad på den nya plattformen och utrustad med elhybrid-teknik presenteras helt nya Toyota Corolla Touring Sports med världspremiär på salongen, tillsammans med den kompletta presentationen av halvkombi-syskonet. Tack vare den nya TNGA-C-plattformen har nya Corolla en karaktäristisk design samtidigt som den finns tillgänglig med två självladdande elhybrid-drivlinor: 1,8 eller en helt ny 2,0.

Dessutom har nya RAV4 europeisk premiär som med sin starka och robusta design och nya 2,5-liters självladdande elhybrid-drivlina blir en mycket viktigt tillskott till SUV-marknaden i såväl Sverige som i Europa och i världen.
Paris markerar också återvändandet för Camry som kommer åter till Europa efter 14 års frånvaro. Nya Camry är en helt nyutvecklad modell baserad på den nya TNGA-K-plattformen som också har den nya 2,5-liters självladdande elhybridmotorn.

Det är också 20 år sedan den allra första generationens Yaris hade världspremiär – självklart på salongen i samma stad. För att fira det jubileet lanseras specialversionen Y20 av Yaris – lackerad i samma gyllene Golden Yellow-kulör som originalmodellen från 1998. Nya Y20 har tak, takstolpar och detaljer i mörkgrå accentfärg. Premiär blir det även för nya Yaris GR Sport där motorsportavdelningen GAZOO Racing vidareutvecklat Toyotas bäst säljande modell i Europa för maximal körglädje och karaktär.

Bredvid de nya bilmodellerna kommer Toyota också att demonstrera sin senaste säkerhetsteknik och de nya funktionerna inom Toyota Safety Sense tillgängliga i nya Corolla och RAV4.
I området dedikerat för Toyota GAZOO Racing kommer 2018 års Le Mans-segrare Toyota TS050 Hybrid LMP1 att ställas ut tillsammans med den mycket åtråvärda Le Mans-pokalen.

Vi vill därför bjuda in dig att upptäcka Toyotas värld – oavsett om du befinner dig på bilsalongen i Paris eller någon annanstans. Vår nya digitala presskonferens finns tillgänglig var du än befinner dig.
Se mer på: http://parisms.toyota-euorpe.com när mässan öppnar 2 oktober.

Toyota sålde 10,47 miljoner bilar 2017 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 230 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade elhybrid 1997 har Toyota tillverkat över 11 miljoner elhybrider. Toyota har 39 elhybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har levererats till svenska kunder sedan 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, samtliga med elhybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799