Isuzu och Toyota ingår samarbetsavtal

Isuzu och Toyota ingår samarbetsavtal —Toyota Motor Corporation köper aktier i Isuzu Motors Limited— Tokyo − ISUZU MOTORS LIMITED (Isuzu) och TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) har ingått en skriftlig överenskommelse om att studera synergieffekterna av ett samarbete. Genom samarbetet ämnar de två företagen gemensamt utnyttja sina ledningsresurser inom områdena forskning & utveckling och produktion samt att komplettera varandras teknikutveckling. Isuzu och TMC ska nu börja överväga vilken specifik form och utsträckning samarbetet ska ha, men huvudfokus ska ligga på följande: 1) Områden i relation till forskning & utveckling samt produktion av små dieselmotorer 2) Gemensam forskning & utveckling av tekniker för avgasrening och avgasreningsenheter för dieselmotorer 3) Miljötekniker, däribland grundläggande motorteknik och annan teknik samt teknik relaterade till alternativa bränslen För att dessa satsningar ska kunna bli verklighet tar Isuzu på sig huvudansvaret för 1) och 2) ovan och TMC för 3). Isuzu och TMC har kommit fram till att även om de respekterar varandras oberoende när det gäller ledning, kan båda sidor dra stor nytta av att stärka sin affärsrelation i den allt hårdare globala konkurrensen. För att se till att samarbetet löper smidigt beslöt TMC att köpa Isuzu-aktier enligt följande: Så här ser aktieköpet ut: –TMC köper från: Mitsubishi Corporation ITOCHU Corporation –Antal aktier: 100 000 000 aktier (60 miljoner från Mitsubishi Corp; –Andel TMC-ägda aktier: 5,9 % (förväntas om alla aktuella Isuzu Klass I preferensaktier omvandlas till stamaktier) –Planerat datum för övertaget: 10 november 2006 Presskontakt: Toyota Sweden AB, Bengt Dalström, tfn 08-706 71 00, pr@toyota.se 1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius. Målsättningen är att nå en total försäljning av 1,2 miljoner bilar i Europa 2008. Toyota har 64 fabriker globalt som samtliga är miljöcertifierade enligt ISO 14001.