​Kenneth Persson är Sveriges skickligaste fordonstekniker

Kenneth Persson på Europeiska Motor i Arlandastad har utsetts till Sveriges skickligaste fordonstekniker i Toyota Sveriges stora yrkestävling ”Guldnyckeln”. Kenneth knep förstaplatsen i finalen, i mycket hård konkurrens med kolleger från andra verkstäder runt om i landet.

Guldnyckeln ingår i den globala tävlingen National Skills Contest, som sedan drygt 20 år tillbaka genomförs över hela världen.

Förutom vandringspokal, blommor och prisplakett får Kenneth Persson i höst åka till Toyota City i Japan i höst, för att delta i den internationella sammankomsten för de allra bästa yrkesmännen och -kvinnorna i hela koncernen och bland annat träffa representanter för Toyotas koncernledning.

Kenneth Persson är 45 år och har arbetar med Toyota sedan 1987, varav de senaste 13 åren på Europeiska Motor i Arlandastad.

– Det var lite överraskande men det känns väldigt bra att vinna tävlingen. Jag ställde upp förra gången, för tre år sedan, och kom då på tredje plats. Segern nu är som en bekräftelse på att det lönar sig med ständig utveckling i jobbet, säger Kenneth Persson.

– Tävlingen Guldnyckeln spelar en stor och viktig roll i satsningen på kompetensutveckling. Kenneth är en värdig representant för det vi vill stå för: En grundmurad yrkeskunskap i kombination med en utpräglad känsla för kundens bästa, säger Europeiska Motors vd Hans-Eric Almebäck.

-----

Bildtext: Guldnyckeln-vinnaren Kenneth Persson gratuleras av Toyota Swedens vd André Schmidt (tv) och servicemarknadschef Magnus Croneborg.

Fakta om Guldnyckeln:

Guldnyckeln, som riktar sig till fordonstekniker, är en av tre grenar i Toyotas globala tävling National Skills Contest. De andra två kategorierna är Guldhammaren för skadetekniker och Guldpennan för kundmottagare. I Sverige genomförs tävlingen i en gren per år.

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.