Kraftigt minskad bränsleförbrukning för förnyade Toyota RAV4

Tredje generationen Toyota RAV4 har uppgraderats och blivit både snålare och starkare. Nyheterna omfattar bland annat en starkare 2-liters bensinmotor med tolv procent lägre bränsleförbrukning än föregångaren samt kraftigt förbättrade och snålare dieselmotorer. Automatlåda i kombination med dieselmotor är en annan av nyheterna, liksom en mindre förändring av designen exteriört.

Den helt nya 2,0-liters Valvematic bensinmotorn är på 158 hästkrafter, sex fler än den tidigare VVT-i-motorn. Ändå är bränsleförbrukningen vid blandad körning endast 7,6 liter/100 km, vilket är en liter snålare än föregångaren. Koldioxidutsläppen har därmed också sänkts till 178 g CO2/km.

Bensinversionen kan fås antingen med en ny, kompakt sexväxlad manuell växellåda eller med en likaledes ny steglös Multidrive S automatlåda som också kan "växlas" manuellt i sju steg med antingen växelspaken eller paddlar i ratten. Med den automatiska växellådan är bränsleförbrukningen t o m lägre än den manuella - 7,5 liter/100 km och 177 g CO2/km.

RAV4s "lilla" 2,2-liters D-4D dieselmotor har fått effekten höjd från 136 till 150 hästkrafter och vridmomentet ökat från 310 till 340 Nm. Samtidigt har bränsleförbrukningen sänkts med nio procent till 6,0 liter/100 km. Det motsvarar ett koldioxidutsläpp på 159 g CO2/km. Motorn är utrustad med partikelfilter och klarar därmed också de strängare Euro 5-kraven.

För första gången kan RAV4 med diesel nu också fås med automatlåda. I kombination med D-4D 150-motorn finns som tillval en nyutvecklad, sexstegad automatisk växellåda.

Den större 2,2-liters dieselmotorn D-4D Clean Power med D-CAT-rening har fått bränsleförbrukningen sänkt med fyra procent till 6,7 liter/100 km, med oförändrad effekt, 177 hästkrafter.

Utseendemässigt har RAV4 fått en ny front med bland annat uppgraderad främre stötfångare, nya strålkastare och sidoblinkers i ytterbackspeglarna. Även bakljusen och bakre stötfångaren har en ny design. På säkerhetssidan kan noteras att RAV4 fått aktiva nackskydd, som minskar risken för whiplashskador vid en eventuell kollision.

Bild finns att hämta på www.newsdesk.se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota tillverkade 8,97 miljoner fordon 2008 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2008 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2008 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• rav4