Laddhybrider jämförda – Toyota Prius ”grönast” med bred marginal

Det är stor skillnad på laddhybrider och laddhybrider när det kommer till miljöprestanda i verklig trafik. I en jämförelsetest av fem populära laddhybridmodeller, som den tyska bilist­organisationen ADAC har genomfört, var det bara Toyota Prius som ansågs ha tillfreds­ställande resultat.

ADACs EcoTest bedömde både bilarnas elförbrukning och bensinförbrukning under realistiska förhållanden. Toyota Prius Plug-in Hybrid var den enda laddhybriden som fick fem av fem möjliga stjärnor. Den sammanlagda poäng­summan var 97 av 100 poäng. Näst bästa bil i testet fick tre stjärnor och 67 poäng.

Prius Plug-in Hybrid hade i testet den överlägset lägsta elförbrukningen med 5,6 kWh/100 km och en bränsleför­brukning på 2,5 liter/100 km – betydligt lägre än de övriga testade bilarna. ADAC skriver i sin utvärdering: ”Medan de flesta laddhybrider presterar dåligt i testet visar Prius Plug-in hur man gör det på rätt sätt: Den är en förebild i alla lägen.”

ADACs test omfattade fem laddhybrider:

• BMW 225xe
  • Kia Optima GDI Plug-in
  • Toyota Prius Plug-in
  • Volvo XC90 T8
  • VW Passat Variant GTE

Den nuvarande Prius Plug-in Hybrid är andra generationen laddhybridmodell från Toyota. Förutom mycket goda miljöprestanda har bilen en rad innovationer. Bland annat en värmepump som gör att kupén kan värmas och kylas utan att förbränningsmotorn behöver startas. Bilen kan också fås med ett solpaneltak som laddar hybridbatteriet och på så sätt kan förlänga räckvidden på ren el med upp till 5 km per dag.

Prius Plug-in Hybrid är ett viktigt steg mot Toyotas vision att, med hjälp av olika typer av hybrid-tekniker, minska fordonsflottans CO2-utsläpp med 90 procent till år 2050.

Mer om ADACs test av laddhybriderna finns på: http://bit.ly/2sR1bra

Högupplösta bilder finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde över 10,21 miljoner bilar 2016 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 220 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 10 miljoner hybrider. Toyota har 36 hybridmodeller i produktion. Bränslecells­modellen Mirai har nu kommit till Sverige. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbils­division Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799