Lexus lanserar Lexus Design Award

Vinnande bidragen visas i samband med Milano Design Week 2013

Under Tokyo Designers Week, meddelar Lexus lanseringen av den allra första Lexus Design Award: En internationell designtävling för unga designers från olika designområden som till exempel arkitektur, produktdesign och mode. Genom detta initiativ syftar Lexus uppmuntra kreativitet och stödja unga designers runt om i världen.

Tio finalister kommer att väljs ut av en jury bestående av 6 experter. Bland dessa 10 finalister kommer två att få en unik möjlighet att arbeta med världsberömda designers som ska övervakar framtagningen av finalisternas skapelser. Mellan februari och mars 2013, kommer de att samarbeta med produktdesignern Sam Hecht och arkitekten Junya Ishigami som båda kommer att fungera som mentorer. Samtidigt får de ekonomiskt stöd på upp till dryg 400 000 kr per finalist för att täcka prototyp och produktionskostnader.

Alla 10 finalister kommer att bjudas in för att presentera sitt arbete på Milan Design Week 2013. Det kommer att ske inför media och allmänheten i Lexus utställningshallar.

Temat för Lexus Design Award 2012 är "rörelse", ett begrepp direkt kopplat till människors vardag.

Ansökningstiden börjar den 31 oktober och pågår fram till den 31 december via en särskild webbsida på Designboom webbplats: http://www.designboom.com/lexus-design-award-2012.html

För ytterligare information besök http://www.lexus-global.com/design/lda

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota