Lexus toppar svenska Autoindex 2013 – igen!

Lexus är med marginal det bilmärke som de svenska bilägarna är allra mest nöjda med, enligt den årliga bilkonsumentundersökningen Autoindex. Det är andra året som Lexus är med i undersökningen, och också andra året på förstaplatsen. I årets undersökning vinner Lexus dessutom inte bara totalt, utan även alla fyra delkategorierna!

I årets Autoindex-undersökning har över 20 000 slumpvis utvalda svenska bilägare fått betygssätta sina bilar. Dels hur nöjda de generellt är med sina bilar när det gäller kvalitet, köregenskaper och komfort, dels vad de tycker om återförsäljare och märkesverkstäder samt hur lojala de är med sitt bilmärke.

Lexus fick i undersökningen 891 poäng av 1000 möjliga och placerade sig därmed återigen på första plats, med god marginal före Subaru som fick 875 poäng. Medelnöjdvärdet i årets Autoindex är 807 poäng.

AutoIndex omfattar privata ägare till bilar som är upp till sju år gamla, dvs årsmodellerna 2006-2012. Undersökningen genomfördes under första kvartalet 2013. Det detaljerade resultatet redovisas i tidningen Vi Bilägare.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 5 miljoner hybrider. Toyota har 20 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik

• hybrid
  • lexus