Lexus utmanar med ”fantastiskt flöde” under möbel- och designveckan i Milano

Under namnet ”–amazing flow–” arrangerar Lexus en stor och spektakulär konstinstallation i samband med årets Salone del Mobile di Milano. I en utställning på Museo della Permanente visas det bästa från samtida japansk konst, arkitektur och formgivning, samt även de tio bästa bidragen från den internationella tävlingen Lexus Design Award.

Syftet med ”–amazing flow–” är att visa Lexus vision om en framtid bortom den konventionella uppfattningen om design. Utställningen skapas av den banbrytande arkitekten Toyo Ito och den spännande formgivaren Akihisa Hirata. Förra året vann de The Golden Lion för utformningen av den japanska paviljongen vid arkitekturbiennalen i Venedig. Toyo Ito ingår också i juryn för Lexus Design Award.

De båda kommer att skapa en upplevelse för alla sinnen, där besökarna kan gå in och omslutas av den framtida stadens ”flöde” och känna hur människor, bilar, vind, vatten och andra element samspelar i ett nytt sätt att bo och förflytta sig. Installationen är också ett sätt att visa hur Lexus ständigt strävar efter att skapa nya uppfattningar om väletablerade företeelser.

”–amazing flow–” visas för allmänheten den 10–14 april på Museo della Permanente, Via Filippo Turati 34 i centrala Milano. En pressvisning arrangeras den 9 april klockan 15–17.

I direkt anslutning till installationen visas de tio vinnande bidragen i den pågående globala tävlingen Lexus Design Award, som riktar sig till unga formgivare inom bland annat arkitektur, industridesign och mode.

Vinnarna kommer att avslöjas den 28 februari på
www.lexus-global.com/design/lda.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9,8 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns fem modeller varav fyra med hybridteknik.

• lexus