Lexus visar vägen i 2004 års upplaga av kvalitetsundersökning i USA

Lexus visade framfötterna rejält i den amerikanska kvalitetsundersökningen J.D. Power and Associates Initial Quality Study. Fyra Lexus-modeller utsågs till vinnare i undersökningen och två andra av märkets modeller tog hem varsin andraplats. Lexus satte ett nytt rekord i undersökningen med nya SC430, som kunde stoltsera med det hittills minsta antalet rapporterade fel. SC430 följdes av lyxmodellen LS430, som dessförinnan dominerat undersökningen sju år i rad. På tredje plats kom GS300/430, som för övrigt ligger bäst till i sin klass. LX470 utsågs till vinnare i klassen för lyxiga SUV:ar och RX 300 kammade hem segern i klassen för mindre SUV:ar. Vinnare Andraplats Lyxbilar i mellanklass Lexus GS300/430 Stora lyxbilar Lexus SC430 Lexus LS430 Mindre SUV:ar Lexus RX330 Stora lyx-SUV:ar Lexus LX470 Lexus GX470 Kvalitetsundersökningen Initial Quality Study kontrollerar ett stort antal kvalitetspunkter, där fokus ligger på defekter och funktions-störningar, tillverkningskvalitet, körbarhet, ergonomi och säkerhets-relaterade problem. Undersökningen baseras på svaren från mer än 51 000 förare som kör 2004 års modell av bilar och lastbilar och som intervjuas när de ägt fordonet i 90 dagar. Resultaten presenteras i enheten "brister per 100 fordon" (PP100). I undersökningen ingår en jämförelse mellan tillverkare, monteringsanläggning och modell. Med årets resultat på 87 fortsätter Lexus att prestera strålande resultat i undersökningen, där genomsnittet ligger på 119. Lexus framgångsrika kvalitetstänkande har även uppmärksammats på tillverkarnivå. För fjärde året i rad fick nämligen Tahara-fabriken i Japan, som tillverkar GS300/430 och LS430, utmärkelsen IQS Assembly Plant Platinium award. Dessutom tilldelades Higashi-Fuji-fabriken, som bland annat tillverkar SC430, priset Asia Pacific Bronze award. Denna normbildande kvalitetsundersökning för nya fordon är nu inne på sitt artonde år. För ytterligare information kontakta : Toyota Sweden AB Information & PR Bengt Dalström Tel: 08-706 71 00 e-mail: pr@toyota.se Bildmaterial finns på www.toyota-media.com www.lexus.com