Nu gör Lexus för första gången radioreklam

”Ny bil? Lyssna på Lexus-ägarna innan du bestämmer dig”. Det är temat som Lexus Sverige använt sig av sedan länge i marknadsföringen. Syftet är att lyfta fram vad kunderna tycker, eftersom det har ett högre kundvärde än vad Lexus tycker själva.

Som första bilmärke i Europa införde Lexus 2011 möjligheten för kunder att recensera sina bilar direkt på nätet. ”Temat för Lexus första radiokampanj är att framhäva just detta.” säger Bodil Forsström, VD och projektledare på Insikt Kommunikation.

I serien på fem olika spotar ringer Lexus marknadschef i Sverige, Anders Drakenberg, upp Lexus-kunder och frågar dem om deras Lexus-upplevelser. Förhoppningen är att man ska uppleva de kraftigt nedkortade intervjuerna i radiospotarna som festliga men framför allt att man upplever Lexus som ett transparant varumärke som lyssnar på sina kunder. Det skadar inte heller om man dessutom blir nyfiken på att ta del av de oklippta versionerna på Lexus hemsida.

Kampanjen går i Mix Megapol, Rix FM, Vinyl 107, 106,7 Rockklassiker, Guldkanalen, Lugna Favoriter och Radio 1 fram till 20 juni.

Länk till radiospotarna:

Uppdragsgivare: Anders Drakenberg, Lexus Sverige
Projektledning: Bodil Forsström, Insikt Kommunikation
Manus: Fred Ekermann, Insikt Kommunikation
Produktionsbolag: Donadoni
Mediabyrå: Mediacompany

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 5 miljoner hybrider. Toyota har 20 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• lexus