Nya Toyota Corolla GR Sport kombinerar sportighet med klassledande effektivitet

Med klassens lägsta bränsleförbrukning och CO2-utsläpp sätter helt nya Toyota Corolla en ny standard för segmentet för effektivitet och säkerhet. Nu fortsätter Toyota den lyckade lanseringen av nya Corolla och modellfamiljen växer med två helt nya modellversioner: nya  GR Sport och äventyrslystna TREK.

När världens mest sålda bilmodell – Toyota Corolla – nu återvänder till Sverige och Europa är det som helt nyutvecklad bil med klassledande egenskaper. Med avancerade säkerhetssystem som standardutrustning, en helt ny teknisk plattform och tack vare självladdande elhybrid-teknik är nya Corolla inte bara snålast i klassen – den är dessutom roligare, rymligare och bekvämare än sin föregångare.

Under bilmässan i Genève debuterar nu dessutom en Corolla-modell med siktet inställt på en ny målgrupp: Nya Corolla GR Sport. Med en unik design såväl interiört som exteriört med designelement från företagets motorsportavdelning TOYOTA GAZOO Racing utmärker sig nya Corolla GR Sport designmässigt. Självklart har även Corolla GR Sport klassens mest effektiva drivlinor med självladdande elhybridteknik med såväl 122 som 180 hästkrafter.

Nya Corolla GR Sport väntas levereras till kunder i början av 2020 och blir då den andra modellen att lanseras i GR Sport-version. Toyotas GR Sport-modeller baseras på befintliga Toyota-modeller och designen och beroende på modell även tekniken utvecklas tillsammans med motorsportavdelningen.
Under hösten 2018 premiärvisades Yaris GR Sport som också den är designad tillsammans med TOYOTA GAZOO Racing.

I Genève debuterar också ytterligare en specialmodell av nya Corolla: TREK. Med 20 millimeter högre markfrigång och endast tillgänglig som storlastande Touring Sports är nya Corolla TREK en modellversion för den äventyrslystna. Modellen är utvecklad tillsammans med cykelföretaget TREK som också ansvarar för cykelteamet Trek-Segafredo som Toyota levererar teambilar till.
På plats i Genève är det också europeisk premiär för uppdaterade Toyota Prius AWD-i som kombinerar modellens välkända effektivitet med ett smart system för intelligent fyrhjulsdrift.

Med 370 000 medarbetare i 170 länder, världens mest tillgängliga elhybridteknik och som globala sponsorer till såväl Paralympiska som Olympiska kommittén är Toyota Motor Corporation ett av världens ledande fordonsföretag. I två decennier har företaget elektrifierat bilvärlden och fler än 13 miljoner elhybrider har sålts sedan den allra första masstillverkade elhybriden Toyota Prius lanserades 1997. 2018 var 74 % av Toyotas försäljning av personbilar i Sverige elektrifierade och företagets modeller har Europas i genomsnitt lägsta utsläpp av CO2.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799