Över 100 000 Toyota GT86 sålda

Toyotas sportmodell GT86 har blivit en internationell succé. På mindre än två år har över 100 000 exemplar av den hyllade kompakta 2+2-sitsiga sportbilen sålts världen över.

När Toyota GT86 hade Europapremiär på bilsalongen i Genève 2012 fick den mycket stor uppmärk­samhet. För första gången på många år presenterade Toyota en renodlad sportbil som med låg vikt, låg tyngdpunkt, kraftfull motor och bakhjulsdrift som var inriktad på att leverera mest möjliga körglädje.

De positiva omdömena fortsatte när bilen testades av pressen. ”Grymt bra! Den infriar alla mina förväntningar” och ”En riktigt bra sportbil; neutralstyrd på gränsen till understyrd, trots bakhjulsdriften, och en framvagn som gör ratten till ett precisionsinstrument” löd några av de svenska pressrösterna.

GT86 är världens mest kompakta 2+2-sitsiga sportbil, endast lite drygt 4,2 meter lång och med både drivlinan och föraren placerade lågt och långt bak för att ge bästa möjliga köregen­skaper. Den front­monterade boxermotorn på 200 hästkrafter ger i kombination med bilens låga vikt på endast 1180 kg mycket goda prestanda och en topphastighet på ca 230 km/tim.

Knappt två år efter premiären har alltså över 100 000 bilentusiaster runt om i världen fallit för den alltigenom förarorienterade GT86. Under samma tid har mer än 300 GT86 sålts i Sverige.

-----

Fotnot: Modellnamnet GT86 är en referens till Toyotas tidigare GT-modeller och kultbilen Corolla Levin AE86.

• gt86