Pallplats direkt för Toyotas hybridracer

Trots att Toyota Racing tävlade med fjolårsbilar i säsongens första deltävling på Silver-stone-banan i FIA World Endurance Championship kom teamets två bilar trea och fyra i racet. Nytt för i år är att teamets insatser kan följas på både Twitter, blogg och YouTube.

Toyotas hybridracerbilar TS030 med startnummer 7 och 8 startade i främsta ledet i sex-timmarsloppet på ett delvis regnigt Silverstone. Bil nr 8 som kördes av Anthony Davidson, Stéphane Sarrazin och Sébastien Buemi slutade på tredje plats, endast ett varv efter vinnaren. Bil nr 7, körd av Alex Wurz och Nicolas Lapierre, gick i mål strax därefter på fjärde plats.

Till nästa deltävling på Spa-Francorshamps-banan i Belgien den 4 maj debuterar hybrid-racern i en uppdaterad version, där bland annat hybriddrivlinan och chassiet modifieras för att ge ännu bättre prestanda och tillförlitlighet. Siktet är fortfarande inställt på totalvinst i uthållighetsserien och även vinst i 24-timmarsloppet på Le Mans-banan.

Från och med i år går det att följa Toyota Racing i FIA World Endurance Championship via flera kanaler både på nätet och i sociala medier:

På Twitter liverapporterar teamet på @Toyota_Hybrid.

Teamet bloggar också fortlöpande både före, under och efter deltävlingarna på http://blog.toyota.eu/.

På Toyota Europes YouTube-kanal (www.youtube.com/user/ToyotaEurope) finns videor med bland annat såväl sammandrag av de olika tävlingarna som specialintervjuer med förarna.

Teamet har även en egen webbsajt: www.toyotahybridracing.com/

Högupplösta bilder finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/ samt på http://newsroom.toyota.eu (Motorsport > All Motorsport Images)

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 5 miljoner hybrider. Toyota har 19 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.