Paris-salongen 2010: Toyota visar koncepthybrid i lilla kompaktklassen. Världspremiär för kompakt MPV

På Paris Motor Show i början av oktober visar Toyota för första gången upp konceptmodellen FT-CH – en fullhybridbil i den lilla kompaktklassen. Det är också premiär för Verso-S, en mycket flexibel och rymlig MPV-modell under fyra meters längd.

Fullhybridtekniken står i fokus för Toyota på Parissalongen. Mot bakgrund av att över 200 000 Toyota Prius har sålts bara i Europa och lanseringen nyligen av Toyota Auris i fullhybridversion fortsätter nu satsningen på Hybrid Synergy Drive-konceptet att bredda utbudet av hybridmodeller.

FT-CH står för ”Future Toyota Compact Hybrid”. Konceptbilen är Toyotas första implementa­tion av fullhybridtekniken i en liten, kompakt bilmodell. Den visar att det går att kombinera snygg design och energieffektiv teknik i ett litet format och till ett överkomligt pris.

På plats i Paris finns bland annat laddhybridversionen av Toyota Prius, som för närvarande testas i trafik ibland annat Sverige, och som enligt planerna ska börja säljas världen över i början av 2012. Toyota siktar på att kunna erbjuda hybridteknik som alternativ i samtliga bil­modeller under tidigt 2020-tal.

Helt nya Verso-S får världspremiär på Parissalongen. Bilen är en kompakt MPV-modell som, trots sin längd på knappt fyra meter, har en mycket flexibel och rymlig interiör men ändå i kombination med hög komfort.

Bland övriga nyheter finns superkompaktbilen iQ som får uppgraderad inredning, med nya materialval och nya interiörfärger och den framgångsrika lilla Aygo-modellen som har utvecklats med bland annat ett lättanvänt multimediasystem.

---------------

Toyotas presskonferens hålls den 30 september, kl 08.45 i Toyotas monter i Hall 4.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 13 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• koncept
  • verso