Premiär för Lexus CT 200h på bilmässan i Genéve

Sex månader efter det att konceptbilen Lexus LF-Ch visades är det världspremiär för nya CT 200h i samband med Geneva Motor Show som startar första veckan i mars.

CT 200h blir då först med fullhybridteknik i segmentet för kompakta premium modeller.

Med andra generationen Lexus Hybrid Drive-teknik, stärker Lexus sitt hybridledarskap med CT200h i premium marknaden och skapar med RX 450h, GS 450h och LS 600h ett unikt utbud av fullhybridfordon.

Lexus LFA kommer också att ställas ut på bilmässan i Genève, vilket ger publiken möjlighet att se denna kritikerrosade supersportbil i Europa innan beställningsperioden avslutas i slutet på bilmässan. Totalt kommer 500 LFA att tillverkas med start i januari 2011.

Lexus presskonferens kommer att ledas av Andy Pfeiffenberger, vVD för Lexus Europa och är planerad till kl.16.45 den 2 mars i hall 4.

-------------------

Om Lexus

Sedan starten 1989 har Lexus blivit känd över hela världen för sin strävan efter perfektion, mycket hög kvalitet och högteknologisk nivå i sina produkter. 2009 blev Lexus det mest köpta lyxbilsmärket i USA för tionde året i rad. Idag är Lexus första - och enda – premium tillverkare att erbjuda ett heltäckande fullhybridprogram bestående av RX 450h, GS 450h och LS 600h. 69 % av alla sålda Lexus i Sverige har hybridteknik.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

• lexus
  • koncept

Toyota sålde 7.8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.