Produktionsstart för helt nya Sverigeaktuella Lexus RX 450h

Serietillverkningen av den helt nya, fjärde generationen av Lexus premium-SUV-modell RX för den svenska marknaden är nu i full gång. De första bilarna kommer till de svenska Lexus-återförsäljarna i slutet av året. Med ett pris från 599 500 kronor har Lexus RX 450h en för segmentet klart konkurrenskraftig prissättning.

När den första RX-generationen lanserades 1998 satte den fokus på nytt segment i form av premium-SUV:ar. Sedan dess har modellen gjort global succé med omkring 2,2 miljoner sålda bilar hittills. Med den fjärde generationen bygger Lexus vidare på de grundvärden, den DNA, som gjort RX så framgångsrik. Men samtidigt tar modellen ett stort steg framåt, både utseendemässigt och tekniskt.

Designmässigt sticker Lexus RX ut i mängden. Den framträdande, ikoniska spindelgrillen följs av både vassa linjer, svepande kurvor och markerade hjulhus i ett nyskapande formspråk, där t ex svarttonade glaspartier gör att taket ser ut att sväva fritt. Bakljusen sveper runt hörnen och ger ett balanserat uttryck. Bland de praktiska och omtänksamma detaljerna finns att bakluckan kan öppnas elektriskt genom att helt enkelt föra handen framför Lexus-emblemet ovanför nummerskylten.

Invändigt kännetecknas RX av en väl avvägd balans mellan rymd, funktion och lyx. Föraren sitter omsluten som i en cockpit-liknande miljö, där mjukt läder omger de funktionella ytorna. En 12,3 tum stor bredbildskärm som styrs med ett intuitivt Remote Touch-reglage på mittkonsolen och stor vindrutedisplay i färg ger föraren full kontroll. Baksätet är uppvärmt, med ryggstöd som kan ställas in individuellt med bara ett knapptryck. Som pricken över i har Lexus anlitat pianomakarna på Yamaha Fine Technologies för att skapa de laserskurna träinläggen i mittkonsol och dörrpartier.

Hybriddrivlinan i Lexus RX 450h ger en klassledande låg bränsleförbrukning – 5,3 liter/100 km – och därmed segmentets lägsta CO2-utsläpp på endast 122 g/km vilket innebär att samtliga RX450h är miljöbilsklassade enligt den svenska definitionen. Detta trots att den sammanlagda systemeffekten från bensinmotorn och elmotorerna är hela 313 hästkrafter.

Det är också mycket väl sörjt för säkerheten med den senaste versionen av Lexus Safety System +, som bland annat använder millimetervågradar tillsammans med en kamera för att upptäcka fotgängare och potentiella faror på vägen framför bilen är standard.

Till Lexus RX450h finns tre tillvalspaket: Comfort, F Sport och Executive.

Högupplösta bilder finns på http://www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@lexus.se

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik. Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över sju miljoner hybrider. Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Toyota har 31 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

• lexus
  • hybrid

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761