Korrigerad: Rallylegend möter första ägarna till svenska ”super-Yarisen”

På lördag den 17 februari kommer de första svenska ägarna till Toyotas prestanda­modell Yaris GRMN att få en försmak av sina nya bilar, tillsammans med den legendariske rally­stjärnan Tommi Mäkinen.

Toyota Yaris GRMN tillverkas i en mycket begränsad upplaga om 500 exemplar, varav Sverige tilldelades fem bilar. När de såldes via Toyotas svenska hemsida i slutet av augusti tog det bara drygt två timmar innan alla fem var sålda.

Och på lördag den 17 februari är det alltså dags för de första förväntansfulla ägarna att stifta lite närmare bekantskap med Yaris GRMN och dess ännu mer potenta rallysyskon Yaris WRC. Den tidigare rallystjärnan Tommi Mäkinen, numera stallchef för Toyota Gazoo Racings satsning i rally-VM, är den som tillsammans med representanter från Toyota Sverige träffar de blivande GRMN-ägarna och även överlämnar symboliska nycklar till bilarna.

GRMN-versionen av Yaris har sina rötter i Toyotas rallysatsning. Den är en verklig prestandamodell, med en nästan dubbelt så stark motor – 212 hästkrafter – som vanliga Yaris i sitt kraftfullaste stan­dardutförande. Chassit är också förstärkt med bland annat extra krängningshämmare, differential­broms, uppgraderad hjulupphängning och kraftigare bromsar med fyrkolvsok. Även utseendemässigt anknyter Yaris GRMN starkt till sitt rallysyskon Yaris WRC.

Tommi Mäkinen är stallchef för Toyota Gazoo Racings rallyteam, som tävlar med tre Yaris WRC-bilar i World Rally Championship. Tommi Mäkinen vann själv världsmästerskapet i rally fyra år i följd i slutet av 1990-talet och segrade i 24 av de sammanlagt 139 VM-deltävlingar som han körde under sin tävlingskarriär.

Yaris GRMN-ägarna träffar Tommi Mäkinen vid lunchtid på lördag den 17 februari vid Toyotas VIP-område i serviceparken, Torsby.

Högupplösta bilder finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde över 10,47 miljoner bilar 2017 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 230 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade elhybrid 1997 har Toyota tillverkat över 11 miljoner elhybrider. Toyota har 39 elhybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har levererats till svenska kunder sedan 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, samtliga med elhybridteknik.

• Värmland

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799