Snabb svensk premiär för Toyotas bränslesnåla kompaktkombi Urban Cruiser

Bara två månader efter lanseringen på bilsalongen i Genève börjar Toyotas kompakta kombimodell Urban Cruiser nu att säljas i Sverige.

Det är en mycket kompakt men ändå mångsidig kombi som finns med både framhjuls- och fyrhjulsdrift. I det senare utförandet är Urban Cruiser världens i särklass mest energieffektiva fyrhjulsdrivna personbil på marknaden, med ett koldioxidutsläpp på endast 130 g CO2/km.

Urban Cruiser är bara knappt fyra meter lång, men är ändå mycket rymlig med god plats för fem vuxna och bagage. De kompakta yttermåtten gör den mycket smidig och lättkörd i stadstrafik. Bilen har en medvetet robust och kraftfull formgivning som gör att den både ser ut och känns större än vad den är. Målgruppen är personer med en aktiv livsstil och som vill ta ett ansvar för miljön.

Toyotas bränslebesparande Optimal Drive-teknik ger Urban Cruiser en för klassen mycket låg bränsleförbrukning, oavsett om man väljer 1,4 liters D-4D dieselmotor på 90 hk eller

1,33-liters Dual VVT-i bensinmotor på 101 hk.

Med dieselmotor och framhjulsdrift klassas Urban Cruiser som miljöbil med koldioxidutsläpp på endast 118 g/km och en bränsleförbrukning på 4,5 liter/100 km. I fyrhjulsdrivet utförande med dieselmotorn drar den 4,9 liter/100 km, vilken ger ett koldioxidutsläpp på 130 g CO2/km - den lägsta siffran för alla fyrhjuldrivna personbilar på marknaden.

Bensinmotorn är utrustad med den senaste Dual VVT-i-tekniken och har även bland annat Stop & Start-system, som automatiskt stänger av motorn när bilen står stilla. Det ger en bränsleförbrukning på låga 5,5 liter/100 km och koldioxidutsläpp på 129 g CO2/km. Bensinversionen finns bara med framhjulsdrift.

Urban Cruiser är ytterligare ett viktigt steg på vägen mot målet att 2009 sänka de genomsnittliga CO2-utsläppen för samtliga sålda Toyota personbilar i Sverige till max 138 g/km.

En mycket kompakt men ändå rymlig fyrhjulsdriven kombimodell med såväl attityd som mycket låg bränsleförbrukning.

Premiären är i helgen den 16-17 maj hos Toyotahandlarna runt om i landet.

Pris från: 156000 krUrban Cruiser 1.33 Man

185000 krUrban Cruiser 1.4 D-4D DPF Man

200600 krUrban Cruiser 1.4 D-4D DPF AWD Man

------------------

Bild finns att hämta på www.newsdesk.se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

____________________________________________________________

Toyota tillverkade 8,97 miljoner fordon 2008 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2008 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2008 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.