Succé för bilen som inte går att köpa – Toyota Aygo får egen monter på Stockholms Bilsalong

Toyotas småbil Aygo går inte att köpa, man kan bara prenumerera på den för en fast månadsavgift. Sedan introduktionen i november i fjol har konceptet fått stor uppmärksamhet. På Stockholms Bilsalong får Aygo därför en helt egen monter i B-hallen (B03:21). Där visas bilen i flera olika versioner och även en specialutrustad ”DJ-Aygo” med gigantisk inbyggd musikanläggning. Under veckan har Toyota dessutom varje dag en tävling om en helårsprenumeration på en Aygo som vinst. Konceptet med att prenumerera på bilen istället för att köpa den riktar sig i första hand till storstadsmänniskor mellan 18 och 35 år. Den är en ny målgrupp som annars ofta väljer bort att köpa ny bil på grund av höga kostnader, både när det gäller inköp, försäkring och underhåll. Alternativet blir ofta en äldre begagnad bil med låg säkerhetsnivå, hög miljöbelastning och oförutsägbara kostnader för underhåll. Den som prenumererar på en Toyota Aygo betalar från 1 800 kronor i månaden. Då ingår förutom själva bilen, även försäkringar och service. Bindningstiden är 24 månader och körsträckan max 2 000 mil om året. Det enda som tillkommer är bensin, fordonsskatt och eventuella p-avgifter. Mer information finns på kampanjsajten www.aygo.se. – Prenumerationsformen har på mycket kort tid blivit en succé för oss, berättar Hans-Eric Almebäck, VD för Toyota Sweden AB. Den gör det möjligt för många yngre körkortsinnehavare att skaffa en säkrare och miljövänligare bil. Framgångarna med Aygo sporrar oss nu att arbeta vidare med prenumerationskonceptet. Under Stockholms Bilsalong arrangerar Toyota en tävling, där priset varje dag är en Aygo-prenumeration under ett år. Tävlingen sker dels i montern, dels på webben med final varje dag i Aygo-montern. I Aygo-montern visas en specialbyggd DJ-Aygo, med utskjutbart bakparti där i princip hela bakre delen rymmer en enda stor musikanläggning med högtalare, förstärkare och dubbla skivspelare. Fotnot: Toyota Aygo (namnet är en ordlek från engelskan: I go) är en nykonstruerad, kompakt bil med god plats för fyra personer. Den har hög säkerhet med bland annat åtta krockkuddar, ABS-bromsar med bromskraftförstärkare samt säkerhetskaross. Den trecylindriga 1-litersmotorn på 68 hk drar bara ca 4,6 l/100 km vid blandad körning. Aygo är av Vägverket klassad som miljöbil. För ytterligare information kontakta: Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se 1999 fick Toyota FN:s miljöpris för sin satsning på miljö och att först i världen starta serieproduktionen av en el/bensinhybrid, Toyota Prius. Målsättningen är att sälja 1 000 000 hybridbilar per år från 2010. Toyota har 64 fabriker som samtliga är miljöcertifierade enligt ISO 14001.

• Industri, tillverkning