Tillverkningen av Toyotas laddhybrider har startat

På  måndagen den 14 december rullade den första laddhybridbilen av bandet i fabriken i Toyota City. Bilarna ingår i en pilotserie av 600 bilar som skall testas på olika platser i världen, varav 200 i Europa och merparten i Strasbourg. Två av bilarna kommer till Sverige.

Toyotas testflotta av laddhybridbilar bygger på den senaste generationen av Prius. De är utrustade med litiumjon-batterier, som kan lagra något mer energi än de nickelmetallhydrid-batterier som används i den vanliga fullhybrid Prius-modellen.

Toyotas laddhybridbil fungerar i princip som en elbil vid kortare körsträckor och som en ”vanlig” fullhybridbil vid längre resor. Med endast eldrift har den en räckvidd på ca 20 kilometer. Det är tillräckligt för att klara 75–80 % av alla pendlingsresor, som står för majoriteten av alla bilresor i Europa. Batterierna laddas upp från ett vanligt jordat eluttag,

på ca 1,5 timme, men till en viss nivå även under körning.

Elbilsegenskaperna gör att den är mer energieffektiv än en konventionell hybridbil. Det innebär lägre total bränsleförbrukning och därmed minskade utsläpp av CO2 och andra skadliga ämnen. Koldioxidutsläppet från Toyotas laddhybrid är rekordlåga 59 g/km*.
Med endast eldrift är CO2-utsläppet extremt lågt, helt beroende på hur elen produceras.

Eftersom Toyotas laddhybrid också fungerar som en konventionell fullhybridbil, begränsas inte räckvidden av batteriets laddning vilket gör den helt oberoende av speciella laddstationer.

De två laddhybridbilar som kommer till Sverige ska användas för Toyotas interna tester.

Toyotas försäljning av laddhybridbilar beräknas starta inom de närmaste åren.

---------------

* enligt FNs nya internationella mätregler för laddhybridfordon i Europa.

Bild finns att hämta på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

_______________________________________________________________________

Toyota tillverkade 8,97 miljoner fordon 2008 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2008 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2008 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• hybrid
  • prius