Tio innovationer som kom först i en Lexus

25-årsjubilerande Lexus kan blicka tillbaka på en rad innovationer, som bilmärket var först i världen med att introducera. Här är en lista på de tio kanske mest intressanta (utan inbördes ordning).

1. Climate Concierge

Den senaste generationen Lexus LS 600h är utrustad med ett Climate Concierge-system, världens första klimatsystem som använder infrarödsensorer för att känna av den individuella ansiktstemperaturen hos alla personer inne i bilen.

2. Navigator som standard

Lexus LS 400 var 1998 den första bilen i världen med standardmonterad satellitnavigator.

3. 8-växlad automatlåda

2006 lanserades Lexus LS 460 med världens första 8-stegade automatiska växellåda.

4. Tvåkammars passagerar-airbag

När andra generationen Lexus IS lanserades 2005, var den först i världen med en tvåkammars airbag för framsätespassageraren, vilket förbättrade skyddet för nacke och skuldror vid en eventuell olycka.

5. Inställbar luftfjädring

År 2000 introducerades inställbar luftfjädring på Lexus LS 430. Systemet ger bilen konstant markfrigång, oavsett antal passagerare eller last. Bilen kan också höjas 20 mm för ojämna vägar och sänks automatiskt vid hög fart.

6. Clari-Fi ljudanläggning

Nya Lexus NX 300h är den första bilen i världen som har en Mark Levinson ljudanläggning tillsammans med Clari-Fi, en teknik som analyserar och förbättrar ljudkvaliteten från alla typer av komprimerade, digitaliserade ljudkällor.

7. Inställbar ratt med airbag

1989 års Lexus LS 400 var den första bilen i världen som hade airbag i en ratt som var inställbar i både höjd- och längsled.

8. Quiet Mark

CT 200h var den första bilen som belönades med utmärkelsen ”Quiet Mark” från the Noise Abatement Society, för sitt bidrag till en förbättrad ljudmiljö.

9. CD-växlare

1995 var Lexus LS 400 den första bilen i världen som kunde utrustas med en 6-skivors automatisk CD-växlare. Funktionen erbjöds som tillval.

10. Flest JD Power-utmärkelser

2014 hade Lexus toppat JD Powers årliga kundnöjdhetsundersökning ”WhatCar?” flest gånger av alla bilmärken, totalt 12 gånger.

• lexus

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik. Toyota sålde 9,98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.