Toyota återkallar tredje generationens Prius i Europa

Toyota Motor Europe meddelade idag att man kommer återkalla den senaste generationens Toyota Prius i Europa i syfte att genomföra en uppgradering av den programvara som styr fordonets låsningsfria bromsar (ABS). Totalt återkallas 52 903 bilar varav 1 990 i Sverige.

Beslutet har fattats med anledning av rapporter om inkonsekvent bromskänsla vid låg fart och mjuk bromsning på ojämn eller hal vägbana när ABS-systemet aktiveras.

Åtgärden innebär en uppgradering av ABS-systemets elektroniska styrenhet (ECU) för att förbättra svarstider och systemets känslighet när däcken glider på halt underlag. Proceduren tar cirka 40 minuter och sker med hjälp av ett diagnosinstrument som finns hos alla auktoriserade Toyotaåterförsäljare.

Bilen kan inte bli bromslös och det har inte skett några olyckor som kan kopplas till detta fenomen. Inga andra Toyota och Lexus-modeller påverkas av denna aktivitet i Europa.

Ägare av berörda bilar kommer att kontaktas med brev inom den närmaste tiden och ombedes kontakta sin närmaste återförsäljare för att avtala en tid så att bilarna kan åtgärdas så snart som möjligt.

---------------------

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

________________________________________________________________

Toyota sålde 7.8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.

• prius