Toyota bygger sin tredje fabrik i Brasilien

En ceremoni i Sorocaba, Brasilien den 8 september blev startskottet för byggandet av Toyotas tredje fabrik i Brasilien.

Toyotas tillverkning i Brasilien startade redan 1958 när företagets byggde sin första fabrik utanför Japan. Idag tillverkar Toyota 70 000 bilar per år och delar till Corolla och Hilux vid sina två fabriker utan för São Paulo.

Den nya fabriken kommer att byggas i Sorocaba, 10 mil väster om São Paulo till en kostnad av cirka 4,2 miljarder kronor och sysselsätter 1 500 personer vid produktionsstarten andra halvåret 2012 . Totalt kommer Toyota då sysselsätta 4 800 personer vid de tre fabrikerna i Brasilien.

Fabriken byggs för tillverkning av en nyutvecklad kompakt modell med en initial årlig takt på ca 70 000 enheter. Planerna omfattar produktion för export.

---------------------

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 7,8 miljoner bilar 2009 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 66 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2009 översteg 500 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010-tal. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 13 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2009 i Sverige är 133,8 g CO2/km, prognos 2010 under 130 g CO2/km. Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 9 modeller. I Europa finns fem modeller varav tre med hybridteknik.