Toyota debuterar på Milanomässan – med träbilen Setsuna

Setsuna är namnet på den nya konceptbil som Toyota kommer att visa på möbel- och design­mässan i Milano i april. Bilen är till stora delar gjord i trä, vilket ska återspegla Toyotas strävan efter att beskriva det framväxande förhållandet mellan människor och deras bilar.

Med Setsuna medverkar Toyota för första gången på Milanomässan. Det japanska ordet Setsuna kan närmast översättas till tidpunkt eller betydelse. Det valdes för att det symboliserar de värdefulla men flyktiga stunder som människor har med sina bilar, stunder som knyter bilarna närmare till sina ägare.

Valet av trä till konstruktionen av Setsuna-bilen hänger samman med att träet är ett hållbart material som också förändras över tid. På samma sätt kan en familjs relation till sin bil vara långvarig, men ändå gradvis ändras allteftersom olika minnen associeras med bilen och de resor man gjort och de upplevelser man haft tillsammans.

För att förkroppsliga detta koncept har Toyota valt olika sorters trä för de olika delarna av bilen, såsom karosspanelerna, ramen, golvet och sätena. Tanken är att det ska ge en unik känsla som inte finns i konventionella bilar, och att träet ska förändras beroende på hur bilen används och även hur miljön påverkar materialet. Till karosspanelerna valdes t ex cederträ medan ramen är i björk. När bilen byggdes användes den traditionella japanska samman­sättningstekniken ”okuriari”, som varken utnyttjar spik eller skruv.

Under Milanomässan visas Setsuna på Via Tortuna 31. Premiärvisningen sker på pressdagen den
11 april mellan klockan 11.00 och 18.00.

• Design

• koncept
  • miljö

Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8,6 miljoner hybrider. Toyota har 32 hybridmodeller i produktion.Bränslecellsmodellen Mirai har nu börjat säljas i Europa och kommer till Sverige hösten 2016. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, varav sju med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761