Toyota förnyar Yaris-familjen med höjd säkerhet och ny version

Toyotas framgångsrika kompaktmodell Yaris har genomgått en uppdatering inför 2016. Den viktigaste nyheten är att säkerhetssystemet Toyota Safety Sense nu är standard i samtliga utrustningsnivåer. Samtidigt lanseras utrustningsnivån ”Style” som bland annat erbjuder möjligheten till en elegant tvåtonslack.

Yaris är sedan många år tillbaka en av Toyotas mest sålda modeller i Sverige. Den erbjuds med både hybridteknik och bensinmotor, där hybridversionen – med CO2-utsläpp på endast 75 g/km – står för nästan hälften av den svenska försäljningen.

Samtliga Yaris-versioner, oavsett utrustningsnivå, har nu säkerhetssystemet Toyota Safety Sense som standard. Toyota Safety Sense kompletterar den redan höga säkerhetsnivån med ett aktivt krockskyddssystem (kollisionsvarningssystem, bromsassistans och auto­broms), körfilsvarning och automatiskt helljus.

Nytt för 2016 är att Yaris erbjuds i femdörrars ”Style”-utförande, som finns för samtliga motoralternativ. Förutom en hög utrustningsnivå – med bland annat backkamera, multimedia­systemet Toyota Touch 2, Bluetooth, projektorstrålkastare och 16-tums aluminiumfälgar – kan den fås med en elegant tvåtonslackering som tillval. Då är tak, vindrutestolpar, backspeglar och övre delen av grillen i svart metalliclack, som kontrast till resten av bilen i brons eller i vit pärlemor­färg. Beroende på modellversion finns också flera nya tillval och utrustningspaket. Yaris Style 1,33 bensin kostar från 144 900 kr.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761