Toyota går för vinst på Le Mans

Efter att ha vunnit de två inledande deltävlingarna i årets upplaga av FIA World Endurance Championship siktar Toyota nu på den tredje raka segern i serien med sin hybridracer TS040 Hybrid. Stallet ställer återigen upp med två bilar i 24-timmarsloppet på franska Le Mans-banan den 14–15 juni.

Racingsäsongen har börjat mycket bra för Toyotas hybridracer TS040 Hybrid, med segrarna i de två sextimmarsloppen på brittiska Silverstone och belgiska Spa-Francorchamps. Förhoppningarna inom Toyota Racing-stallet är därför mycket höga inför den tredje deltävlingen på Le Mans-banan nästa helg. I fjol kom teamet på andra plats i det klassiska 24-timmarsloppet.

Teamet leder nu med hela 48 poäng i årets tävlingsserie, ett försprång som man har för avsikt att öka ytterligare gentemot ärkerivalerna Audi och Porsche.

Liksom i de tidigare omgångarna i år tävlar Toyota med två TS040 Hybrid-bilar på Le Mans. Bilarna har 1 000 hästkrafter och är fyrhjulsdrivna. De har dels elmotorer på fram- och bakaxel om sammanlagt 480 hästkrafter, dels en för året nyutvecklad 520 hästkrafters bensinsugmotor som driver bakhjulen.

Tack vare den avancerade hybridtekniken har bilen i år omkring 25 procent lägre bränsleförbrukning, jämfört med fjolårsbilen.

Den ena bilen, med nummer 7, körs av Alex Wurz, Stéphane Sarrazin och Kazuki Nakajima. Den andra bilen har nummer 8 och har Anthony Davidson, Nicolas Lapierre och Sébastien Buemi vid ratten.

Det är nu 16:e gången som Toyota tävlar på Le Mans-banan. Fyra gånger har teamet kommit tvåa i tävlingen, senast i fjol med hybridracern. I år satsar Toyota Racing stenhårt på förstaplatsen i tävlingen som startar kl 15 på lördag den 14 juni.

Högupplösta bilder finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota/

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• motorsport