Toyota går mot strömmen

Toyotas ingenjörer har varit engagerade i forskning och utveckling av hållbar mobilitet i över 40 år. Redan 1969 testkördes den första hybridmodellen. Parallellt med företagets banbrytande fullhybridteknik, som sedan 1997 är i storskalig serietillverkning, ligger utveckling av bränsleceller (FCV) för lite tyngre fordon och elbilar för korta avstånd i linje med Toyotas vision för mobilitet med lägre miljöpåverkan.

Plattformen för de olika teknikerna är Toyotas anpassningsbara hybridteknik som fungerar som kärnan vid valet av drivlinesystem, baserat på specifika användningsmönster:

Nyckel till utveckling och framgång för elbilar är batteriet och elmotors kontrollsystem. Toyota som tillverkat över 4 miljoner fullhybrider med kraftfulla batterier och mycket avancerade styrsystem har under de senaste 15 åren byggt upp en världsledande erfarenhet inom dessa avancerade tekniker.

I samband med Tokyo Motor Show 1997 visade Toyota upp sina första rena elbilar klara för serieprodukion, e-com och RAV4 EV. Den mindre två-sittsiga e-com var tänkt för korta avstånd medan den större, RAV4 EV som hade plats för fem personer klarade upp till 20 mils körning under gynnsamma förhållanden. När den senare modellen utvärderades under ett par år på svenska vägar var körsträckan i genomsnitt ca 16 mil per laddning.

Toyota hade tidigt fokus inställt på en marknadsintroduktion av elbilar. En rallyutrustad förseriebil av RAV4 EV vann Scandinavian Electric Car Rally i augusti 1995 med Thomas Rådström bakom ratten. Nyligen släpptes en ny version av RAV4 EV i USA som skapats i nära samarbete med Tesla och Encom för den amerikanska marknaden.

Toyotas senaste elbilsprojekt är iQ EV. Den kombinerar det bästa från Toyotas befintliga och mycket kompakta stadsbil iQ med en nyutvecklad drivlina för eldrift.

Tekniken i iQ EV har sitt ursprung i Toyotas hybridteknik men inriktad på att erbjuda energisnål användning vid kortare resor, helt utan utsläpp från själva bilen.

Tack vare mindre batterier laddas bilen på bara 3 timmar, eller snabbladdas upp till 80 % på bara 15 minuter. I iQ EV fungerar värme och luftkonditionering med hjälp av en värmeväxlare för att ta minimalt med energi från batteriet. Modellen är endast 125 kg tyngre jämfört med iQ med traditionell drivlina trots bibehållen hög säkerhetsnivå och samma utrustningsnivå.

iQ EV har testats, utvärderats och modellen är klar för produktion.

Men Toyotas erfarenhet är att kunder ännu inte är beredda att kompromissa när det gäller räckvidd, de uppfattar laddtiden som negativ och begränsande. Dessutom har infrastrukturen för laddning inte blivit lika omfattande som ursprungligen förväntades. Tillgången på laddningsmöjligheter är, till skillnad från laddhybrider, helt avgörande för elbilens funktion.

Så även om iQ EV är klar för serieproduktion, anser Toyota att en laddhybrid som till exempel Prius Plug-in Hybrid är ett bättre och mer användarvänligt alternativ för flesta kunders behov på kort och medellång sikt och det är på denna teknik som Toyota kommer att koncentrera sina kommersiella aktiviteter.

Prius Plug-in Hybrid är en bil som levererar upp till 25 kilometer körning på ren el vilket klarar ca 75 % av alla pendlingsresor i Sverige enkel väg. Laddtiden är bara ca 90 minuter från ett vanligt jordat uttag.

Även om iQ EV kommer att visas på den kommande bilmässan i Paris väljer Toyota nu att gå mot strömmen och inte introducera den färdiga modellen i Europa.

Totalt har 158 elbilar av samtliga märken sålts i Sverige i år. Toyota som började sälja Prius som laddhybrid i juli har ordertecknat 388 bilar på bara tre månader.

Bild finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/ km.
Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• bränslecell