Toyota Hilux lastkapacitet ökar till 995 kg

En av Sveriges mest sålda pickuper, Toyotas Hilux, får en utökad tillåten maxlast med 350 kg och kan nu lastas med upp till 995 kg. Detta motsvarar en ökning av lastkapaciteten med mellan 57 och 62 %, beroende på motoralternativ och utrustningsnivå.

Den högre lastkapaciteten gäller nya bilar från februari 2014.

Även befintliga Hilux-ägare som har behov av ökad lastkapacitet, kan hos auktoriserade Toyotaverkstäder uppgradera sina bilar till den nya och högre lastkapaciteten. Detta gäller bilar producerade efter augusti 2010.

Förändring gäller samtliga D- och X-Cab-utföranden av Toyota Hilux; S-Cab omfattas inte.

Tabell, se bild nedan.

* Vikterna kan variera något mellan olika utrustningsnivåer.

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.8 miljoner bilar 2012 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.