Toyota i Sverige redovisar nytt klimatbokslut

Toyota Sweden AB redovisar – som första och hittills enda bilföretag i Sverige – ett bok­slut över sitt klimatarbete. Klimatbokslutet har gjorts för andra året i rad och omfattar både den egna verksamheten och åter­för­säljarna. Det ger därmed en samlad bild av Toyotas engage­mang i klimatfrågan i form av aktiviteter, mål och den egna klimatpåverkan.

Av klimatbokslutet framgår det bland annat att Toyota i Sverige mellan 2006 och 2011 minskade det genomsnittliga CO2-utsläppet per såld personbil med en femtedel – från 163,4 till 132,45 gram/km. (För 2011 var genomsnittet för nya personbilar i Sverige 142 gram CO2/km.)

Mellan 2008 och 2011 minskades dessutom utsläppen från verksamheten (egenkontrollerade fordon, inköp av el och värme samt tjänsteresor och transporter) med 33 procent. Toyota Swedens mål är att minska koldioxidutsläppen från verksamheten med 55 procent till 2020, jämfört med 2008.

För Toyotas svenska återförsäljare innebär klimatbokslutet att de tydligt kan se olika nyckeltal och jämföra utfallet för sin egen verksamhet med andra återförsäljare.

– Som representant för en av världens ledande bilproducenter har vi ett stort ansvar att påverka utvecklingen i en hållbar riktning. Därför har vi realiserat en omfattande miljöstrategi som baseras på våra produkters hela livscykel. Vi ställer också höga krav på ett aktivt och långsiktigt miljöarbete hos våra återförsäljare och verkstäder, säger Liis Boman som är miljöansvarig på Toyota Sweden.

Bland de initiativ som tagits finns att Toyota Sweden införde individuella klimatmål för samtliga återförsäljare 2006 och även började med energideklarationer av alla nya bilar från 2008. Företaget miljöcertifierades 1998 enligt ISO 14001 och 2001 miljöcertifierades alla helägda återförsäljare.

Toyotas klimatbokslut 2011 finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt:
Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.