Toyota New Global Architecture – ett nytt sätt att bygga bilar

Toyota New Global Architecture – TNGA – utgör basen för all Toyotas kommande utveckling av bilar och drivlinor. Den representerar ett helt nytt sätt att både designa och bygga bilar, där hela processen effektiviseras. De nya plattformarna medger också en bättre väghållning genom en lägre tyngdpunkt och högre säkerhet, samtidigt som den ger större frihet till en mer individuell formgivning av de olika modellerna. Först ut med TNGA är nya Toyota Prius och konceptbilen C-HR.

De nya TNGA-plattformarna bidrar starkt till att Toyotas bilar blir roligare att köra. Designen möjliggör en lägre tyngdpunkt vilket ger bättre vägegenskaper och ett mer responsivt chassi, utan att det går ut över komforten. Karosserna i de bilar som byggs på TNGA är också betydligt mer vridstyva tack vare en hög andel höghållfast stål, något som även det bidrar till goda vägegenskaper och körglädje.

Standardiseringen innebär att Toyotas konstruktörer kan välja mellan olika fördefinierade ”pussel­bitar” när en ny bilmodell ska tas fram, utan att det påverkar den formgivning som ger varje modell sin egen särprägel. Som exempel finns fem olika standardiserade lösningar för utformningen och placeringen av pedalställ, rattstång och förarsäte, för alltifrån små sportbilar till större SUV-modeller. Dessa lösningar kan sedan med enkla medel anpassas till de individuella bilmodellerna.

En ny utformning av motorrummen ger möjlighet till en lägre placering av bilarnas drivlinor. Förutom fördelarna i form av bättre väghållning innebär det att motorhuven kan göras lägre, vilket ger föraren bättre sikt.

Även om många komponenter är gemensamma för flera bilmodeller, innebär TNGA-plattformarna inte att bilarna blir mer lika varandra. Fokus ligger på sådana komponenter som till största delen inte syns, vilket ger formgivarna fortsatta möjligheter att skapa bilmodeller med egna, unika karaktärer.

Vid utvecklingen av de nya TNGA-plattformarna är både aktiv och passiv säkerhet högt prioriterad. De utformas för att med råge motsvara kraven i de olika oberoende krocktester som görs världen över, bland annat tack vare de avancerade funktionerna i säkerhetssystemet Toyota Safety Sense.

Med TNGA-plattformarna blir det möjligt att designa en bil med en mer framträdande design, lägre linjeföring och en mer kraftfull profil. Ett av resultaten är att föraren får en betydligt bättre överblick över trafiken och omgivningarna, både framåt och bakåt.

TNGA-plattformarna utgör den största förändringen hittills av Toyotas produktionssystem. De innebär att produktionsprocessen kan strömlinjeformas på ett helt annat sätt än tidigare. T ex kan storlek och placering av ett antal nyckelkomponenter standardiseras sinsemellan olika modeller. Därmed kan det totala antalet delar och olika varianter av dessa delar minskas rejält, samtidigt som Toyotas fabriker blir mer flexibla och snabbare kan ställas om för olika typer av produktion.

Högupplösta bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 8 miljoner hybrider. Toyota har 30 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sju Lexus-modeller, varav sex med hybridteknik.

• teknik

Följ Toyota Sweden AB
Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota och Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:
www.mynewsdesk.com/follow/761