Toyota och BMW fördjupar tekniksamarbetet

Toyota och BMW har beslutat sig för att fördjupa sitt strategiska samarbete. De båda före­tagen undertecknade på fredagen 29 juni en avsiktsförklaring – Memorandum of Understanding – om att samarbeta inom fyra teknikområden: Bränslecellssystem, arkitektur och komponenter för en framtida sportbil, elektrifiering av drivlinor samt lättviktsteknik.

Avsiktsförklaringen är en fördjupning av det samarbete som Toyota och BMW annonserade för ett halvår sedan.

Företagen tecknade i mars i år ett bindande avtal om forskningssamarbete kring nästa generation litiumjonbatterier. Dessutom ingick BMW och Toyota ett avtal i december i fjol om att BMW ska leverera högeffektiva 1,6 liters och 2,0 liters dieselmotorer till Toyotas europeiska fabriker med början 2014.

Vid en presskonferens i München på fredagen sade BMW AGs styrelseordförande Norbert Reithofer: "Vi siktar på att ytterligare stärka vår konkurrenskraft inom hållbar framtida teknik och undertecknade därför denna avsiktsförklaring i dag. Toyota och BMW delar samma strategiska vision om en hållbar individuell mobilitet i framtiden. Tillsammans har vi en stor möjlighet att fortsätta vara branschledande genom denna utveckling."

Toyotas koncernchef Akio Toyoda tillade: "BMW och Toyota vill båda göra allt bättre bilar. Vi respekterar varandra. Det är därför vi redan nu kan ta detta nästa steg tillsammans. Toyota har en stark position när det gäller miljövänliga hybridbilar och bränsleceller och jag tror att BMWs styrka ligger i att utveckla sportbilar. Jag är mycket entusiastisk inför tanken på de bilar som vårt samarbete kommer att resultera i."

Bilder finns att hämta på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/toyota

Presskontakt: Bengt Dalström, Toyota Sweden AB, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 8,6 miljoner bilar 2011 och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 65 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2011 uppgick till 629 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider i mitten av 2010-talet. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 19 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Genomsnittligt koldioxidutsläpp för nya sålda Toyota-bilar 2011 i Sverige är 132,5 g CO2/km.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder fördelat på 10 modeller. I Europa finns sex modeller varav fyra med hybridteknik.

• personer
  • bränslecell