Toyota och Lexus i topp – när svenska ägarna själva får välja

Toyota och Lexus är bland de mest problemfria av upp till fem år gamla bilar på den svenska marknaden. Det framgår av Auto Motor & Sports årliga ägarundersökning. Toyota Yaris får dessutom det enskilt högsta betyget av alla bilmodeller.

Återigen kan Lexus och Toyota notera topplaceringar när svenska bilägare sätter betyg på sina bilar. I Auto Motor & Sports årligen återkommande undersökning av vilka bilmodeller som har bäst kvalitet enligt ägarna själva, hamnar Lexus och Toyota på förstaplats eller topp tre i flera olika segment:

Småbilsklassen:      Toyota Yaris kommer på första plats som den mest problemfria bilen
                                (och är bästa bil av alla bilmodeller i undersökningen).

Kompaktklassen:     Toyota Auris kommer på andra plats och Lexus CT på tredje plats.

Mellanklassen:         Lexus IS kommer på första plats och Toyota Prius på tredje plats.

SUV-klassen:           Toyota RAV4 kommer på första plats.

– Resultatet av undersökningen bekräftar än en gång att våra produkter håller en mycket hög kvalitet och ger sina ägare många problemfria mil. Nyligen rankades Lexus för tredje året i rad i Autoindex som det bilmärke som de svenska bilägarna är mest nöjda med alla kategorier, säger André Schmidt, som är vd för Toyota Sweden AB.

– Med det oslagbara betyget 100 poäng i vår databas, med över 29 000 svar från svenska bilägare, är det Yaris som har de allra mest nöjda ägarna gällande bilens kvalitet. Att Toyota/Lexus är bäst i tre av sex klasser och med flera framskjutna placeringar, visar att de fortsätter att leverera bilar av väldigt hög kvalitet, säger Auto Motor & Sports chefredaktör Alrik Söderlind.

Auto Motor & Sports undersökning omfattade 29 000 bilägare, varav 5 500 med bilar av årgångarna 2009-2013.

Presskontakt Toyota Sweden: Bengt Dalström, 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota sålde 9.98 miljoner bilar 2013 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 6 miljoner hybrider. Toyota har 25 hybridmodeller i produktion. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs fem Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.

• lexus