Toyota ökar säkerheten ytterligare

Med en prioritet på hög säkerhet anser Toyota att det är viktigt att involvera människan, bilen och trafikmiljön för att nå målen att minska antalet dödade och skadade i trafiken ytterligare. Toyotas fokus är i första hand att förhindra att olyckor inträffar och att skydda alla inblandade när en olycka ändå sker.

Trafikrummet delas av många olika typer av fordon och oskyddade trafikanter. Det är viktigt att förbättra säkerheten för varje enskild del i denna komplexa miljö men störst effektivitet nås när alla delar integreras i säkerhetstänkandet.

Bilen fortsätter att få allt större förmåga att känna igen, utvärdera och reagera inför olika trafiksituationer men föraren måste ändå alltid vara uppmärksam och ha full kontroll.

För att märkbart minska antalet olyckor behöver ny avancerad säkerhetsteknik i bilar få bred spridning, även på mindre volymmodeller.

Därför börjar Toyota i år att på bred front successivt införa en ny typ av säkerhetssystem i sina personbilar. Systemet kallas ”Toyota Safety Sense” och omfattar bland annat autobroms och körfilsvarnare. I slutet av 2015 ska drygt 70 procent av Toyotas nybilsköpare ha möjlighet att välja en modell med Toyota Safety Sense. På merparten av volymmodellerna kommer systemet vara standard. Safety Sense kommer att införas i takt med att nya och uppdaterade modeller lanseras.

Toyotas säkerhetsstrategi är inriktad på fem huvudområden:

• Intelligent parkeringsassistans – assisterar på väg in och ut ur framför allt trånga p-platser
  • Aktiva säkerhetssystem – hjälper att undvika kollisioner.
  • Krockförberedande system – förbereder inför och mildrar följderna av en eventuell kollision.
  • Passiv säkerhet – ökar sannolikheten att klara sig vid en kollision.
  • Assistans och räddning – hjälper till efter en kollision

Alla bilar med Toyota Safety Sense är utrustade med aktivt krockskyddssystem (autobroms) och körfilsvarnare. Modeller med millimetervågradar har även aktiv farthållare och ett utökat fotgängarskydd. Vissa modeller har dessutom automatiskt avbländande helljus och vägskyltsigenkänning.

Det aktiva krockskyddssystemet (Pre-Collision System, PCS) upptäcker bilar framför den egna bilen och varnar föraren både visuellt och med ljud om det finns risk för en kollision. Det hjälper också till med extra bromskraft när föraren bromsar. Om föraren inte reagerar på varningarna i tid, bromsar bilen in automatiskt för att förhindra eller mildra en sammanstötning. Systemet kan även stanna bilen helt. PCS-systemet fungerar vid hastighets­skillnader mellan 10 och 80 km/tim, vilket täcker in de hastigheter där kökrockar oftast inträffar. För de bilmodeller som även är utrustade med millimetervågsradar är systemet aktivt ända upp till bilens toppfart vid risk för kollision mellan fordon, och kan minska farten med upp till 40 km/tim. I hastigheter mellan 10 och 80 km/tim känner systemet även av om det finns fotgängare framför.

Den aktiva farthållaren (Adaptive Cruise Control, ACC) hjälper föraren att hålla ett säkert avstånd till annan trafik framför bilen. En kombination av framåtseende kamera och millimetervågsradar känner av framförvarande fordons hastighet och kan även upptäcka trafik som rör sig in och ut ur körfältet.

Körfilsvarnaren (Lane Departure Alert, LDA) känner av filmarkeringarna för att förebygga olyckor där den egna bilen oavsiktligt lämnar sitt körfält. Om systemet känner av att bilen bryter filmarkeringen utan att blinkers används, varnas föraren med ljus och ljud. Beroende på modell, kan det även hjälpa till att korrigera den oavsiktliga manövern.

Det automatiskt avbländande helljuset (Automatic High Beam, AHB) känner av såväl strålkastar­ljuset från mötande fordon som bakljusen på framförvarande bilar. Det gör det möjligt att dra maximal nytta av helljuset, utan att riskera att blända andra förare.

Vägskyltsigenkänningen (Road Sign Assist, RSA) hjälper föraren att läsa av olika typer av väg­skyltar längs vägen t ex hastighetsbegränsningar, omkörningsförbud, varningsskyltar, motortrafikleds- och motorvägsskyltar mm. Informationen från de aktuella skyltarna, och eventuella varningar, presenteras för föraren på en färgskärm framför föraren. Om hastigheten är för hög i för­hållande till rådande hastighetsbegränsning, uppmärksammas föraren både visuellt och med en ljudsignal.

Säkerhetspaketet Toyota Safety Sense kommer inledningsvis att börja införas som standard på volymversionerna av Toyota Auris, Avensis, Aygo och Yaris. Mot slutet av 2015 kommer drygt 70 procent av de nya Toyota-bilar som säljs i Sverige att kunna väljas med Toyota Safety Sense.