Toyota på bilmässan i Genève: Visar Yaris i både ny kostym och prestandautförande samt nytt konceptfordon för urbana transporter

2017 års bilsalong i Genève är platsen där Toyota visar sin framgångsrika kompakt­modell Yaris i ett kraftigt uppdaterat utförande. Premiär är det också för Yaris GRMN, en prestanda­version med över 210 hästkrafter, som ska tillverkas i en begränsad upplaga. Dessutom avslöjas konceptfordonet i-TRIL, Toyotas vision för hur mobiliteten i städer kan se ut år 2030.

Uppdaterade Toyota Yaris:
Över 900 större och mindre detaljer gör att storsäljaren Yaris till en delvis ny bil. Exteriört har Yaris nu ett mer självsäkert tre­dimensionellt uttryck med ny front, nya strålkastare, en tydligare karaktär på dörrsidorna och en ny baklucka med en helt ny form på baklyktorna. I kupén märks förändringarna i form av dels ett helt nytt instrumentkluster med dubbla analoga mätare och nya mer exklusiva materialval samt bättre ljudkomfort i kupén.

En ny 1,5-liters bensinmotor på 111 hästkrafter ersätter den tidigare 1,33-litersmotorn och är upp till 12 procent bränslesnålare. Det aktiva säkerhetssystemet Toyota Safety Sense är standard i samtliga utföranden, oavsett utrustningsnivå, med såväl aktivt krockskyddssystem och autobroms som körfils­varning och automatiskt helljus.

Toyota Yaris GRMN:
GRMN-versionen av Yaris är inspirerad av Toyotas återkomst i rally, med Toyota Gazoo Racing och Yaris WRC (som vann Svenska Rallyt i början av februari med Jari-Matti Latvala vid ratten). Yaris GRMN, som ska tillverkas i en mycket begränsad upplaga, är utrustad med en 1,8-liters turboladdad bensinmotor på över 210 hästkrafter, som driver på framhjulen via en sexstegad manuell växellåda. Det ger klassledande acceleration, både 0–100 km/tim och 80–120 km/tim på fjärde växeln.

För att hantera den starkare motorn har Yaris GRMN förstärkt chassi med bland annat extra krängningshämmare, differentialbroms, uppgraderad hjulupphängning och kraftigare bromsar med fyrkolvsok. En egen utformning av stötfångare fram och bak, diffuser, takspoiler och centrerade avgasrör samt speciella sportstolar och aluminiumpedaler särskiljer också GRMN-versionen från vanliga Yaris.

Toyota i-TRIL koncept:
Konceptfordonet i-TRIL är Toyotas visualisering av hur persontransporterna i framför allt städerna kan komma att se ut år 2030. i-TRIL är ett smalt och framför allt lätt elfordon med plats för tre personer, och kan ses som ett både roligt och klimatsmart alternativ till såväl små stadsbilar och motorcyklar som kollektivtrafik.

i-TRIL är uppbyggd kring Toyotas Active Lean-teknik, vilket innebär att karossen och de två fram­hjulen lutar inåt i kurvorna, likt en motorcykel, medan de drivande bakhjulen alltid står vinkelräta mot vägbanan. Vändradien är bara lite drygt 4 meter. Batteriet ger en räckvidd på omkring 20 mil.

Förarens sittställning är lätt tillbakalutad, som i en gokart. Det finns dock inga pedaler, utan styrning, acceleration och inbromsning sker med joystick-liknande reglage och drive-by-wire-teknik. i-TRIL har heller ingen konventionell instrumentering; all information som föraren behöver projiceras på en vindrutedisplay. Ljudanläggning och andra inställningar sköts med röststyrning. i-TRIL har också ett visst mått av självkörande egenskaper.

i-TRIL har plats för två fullvuxna passagerare bakom föraren. Insteget underlättas av att dörrarna öppnar uppåt-framåt, samtidigt som en del av golvet följer med. Längden är 2 830 mm, bredden 1 460 mm brett och vikten bara 600 kg. Spårvidden fram är 1 200 mm och bak 600 mm.

• koncept
  • i-tril
  • yaris

Toyota sålde 10,21 miljoner bilar 2016 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 220 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota & Lexus tillverkat över 10 miljoner och har 36 hybridmodeller i produktion. Bränslecellsmodellen Mirai har nu kommit till Sverige. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, alla med hybridteknik.

Följ Toyota Sweden AB

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Toyota direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/761

Följ Lexus

Prenumerera på de senaste nyheterna och få regelbundna uppdateringar från Lexus direkt till din inbox, genom att klicka på länken nedan:

www.mynewsdesk.com/follow/76799