​Toyota presenterar nya Avensis på bilsalongen i Genève

Vid den internationella bilmässan i Genève, som äger rum 3 - 15 mars, kommer Toyota att presentera nya Avensis, med målsättningen att utmana det i Europa så starka D-segmentet.

Nya Avensis är designad i Toyotas designstudio i Frankrike, utvecklad vid företagets forskning- och utvecklingscenter i Bryssel och byggd i Toyotas fabrik i Storbritannien.

Med hög komfort, innovativt säkerhetstänkande samt ett nytt motorprogram som kombinerar både prestanda och effektivitet, är ambitionen med nya Avensis att tilltala en bred målgrupp.

Toyotas presskonferens på bilmässan i Genève äger rum den 3 mars klockan 12:15.

• avensis

Toyota sålde 10,23 miljoner bilar 2014 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Toyota tillverkat över 200 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 7 miljoner hybrider. Toyota har 29 hybridmodeller i produktion. I december 2014 introducerade Toyota bränslecellsmodellen Mirai. Alla Toyotas personbilsmodeller är energideklarerade. Serieproduktionen av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989. I Sverige säljs sex Lexus-modeller, samtliga med hybridteknik.